tisdag 23 augusti 2011

Before I Fall - Lauren Oliver

Titel: Before I Fall
Författare: Lauren Oliver
Antal sidor: 342
Förlag: Hodder & Stoughton

What if you had only one day to live? What would you do? Who would you kiss? And how far would you go to save your own life?
Samantha Kingston has it all: the world's most crush-worthy boyfriend, three amazing best friends, and first pick of everything at Thomas Jefferson High—from the best table in the cafeteria to the choicest parking spot. Friday, February 12, should be just another day in her charmed life.
Instead, it turns out to be her last.
Then she gets a second chance. Seven chances, in fact. Reliving her last day during one miraculous week, she will untangle the mystery surrounding her death—and discover the true value of everything she is in danger of losing.


Wow. Jag vet inte riktigt vad jag ska säga om den här boken, mer än att den var fantastiskt. Helt makalöst bra. Finner knappt ord, och försöker fortfarande smälta upplevelsen. Trots det måste man väll börja någonstans.


Till att börja med var jag lite skeptisk till boken. Jag läste Sam's första dag och fastnade inte riktigt, och var tveksam till om jag skulle orka med sex dagar till. Men någonstans under hennes andra dag blev jag fast. Jag kunde inte sluta tänka på boken, och undrade hela tiden vilka svängar den skulle ta, och hur Sam's karaktär skulle utveckla sig. Och jag måste säga att hennes karaktärsutveckling är en av de bästa. Hela hennes resa och ändrade uppfattningar fick mig att inse många saker här i livet. Som att små val kan ha stor betydelse och vad ord verkligen kan göra mot människor. 


Laurens språk föll mig genast i smaken, och jag kunde inte hitta något jag ville ändra på. Vilket är ytterst ovanligt. Jag älskade verkligen hennes språk, som kanske var rätt så enkelt, men jag fann underbart. Även hennes karaktärer känns genomtänkta och välgjorda, vilket fick mig att tro på dem alla.
Och så har vi ju Kent. Åh, Kent vad jag älskade honom. Så underbar. Varför såg du inte det tidigare Sam? Varför?


Den här boken är helt klart något speciellt. Den är allt ifrån de typer av böcker jag brukar läsa, som kanske har en viss måtta med djup, men sällan så att det riktigt berör mig. Inte som den här i varje fall.


Jag skulle kunna rabbla på jätte länge om allt jag älskar med boken, men det är inte riktigt lönt, så jag ger er dessa ord: Köp boken, läs den, ta del av Sam's historia och låt er beröras. Jag lovar, ni kommer inte ångra er.


Betyg: 5/5

1 kommentar:

  1. Jag vill verkligen läsa den här boken, måste nog införskaffa mig den tror jag :)

    SvaraRadera