tisdag 30 augusti 2011

en plats för mig

Det är krävande att vara hemifrån. Det är krävande att försöka hitta sin plats här i en ny stad, en ny skola, en ny tränare, en ny träningsgrupp. Det är jobbigt innan allt faller på plats. Innan man kan vara sig själv med alla dessa nya människor, och känna att här hör jag hemma. Här är min plats i världen. Just nu är min plats en timme härifrån - hemma. Där har jag mina vänner, min familj, min tränare, som alla förstår mig. Vet hur jag tänker och hur jag funkar. Så det är jobbigt att hitta en ny plats här i denna storstad. Det kommer gå, det vet jag ju, men det tar tid innan man verkligen känner sig hemma. Det är då det är bra att ha böcker. När jag kommer hem från träningen kan jag se hur boken ligger där på sängen och den väntarmig. Den går ingenstans. Den finns alltid där. Välkomnar mig. Boken är på något sätt hemma också. Man dyker in i dess värld och vet att här finns en plats för mig, där jag alltid är välkomen och alltid hör hemma. Man behöver inte vara trevlig eller skratta eller le, även om man på något sätt är med i äventyret och världen. Så när jag någon dag känner mig lite depp, så vet jag att boken finns alltid där, och så fort jag vill fly undan verkligheten så är det dit jag beger mig. När jag säger till de flesta att jag läser på fritiden så undrar det hur jag orkar. Vadå orkar? Det är ju en fröjd att få vara en del av dessa världar och äventyr, en overlighet - kunna drömma sig bort ibland och leva någon annanstans. Det är underbart. Kanske var detta en av anledningarna till att jag skapade denna blogg. Ingen av mina vänner förstår läsglädjen jag har, och kanske ville jag höra något från er där ute som är precis lika bokgalna som jag. Veta att jag inte var ensam om kärleken till ord, och rysningen man får när man öppnar en ny bok för första gången och hör hur dess rygg knäcks - känslan av att ha ett helt äventyr som väntar framför en. I de där orden.

7 kommentarer:

  1. Jag håller med dig till 100 procent. Det är väldigt jobbigt att lära känna nya människor och behöva börja om på nytt, då kan det vara skönt med böcker!

    SvaraRadera
  2. Håller helt med dig! Det är något magiskt med böcker och dess världar, som får en att känna sig hemma även på andra platser :)

    SvaraRadera
  3. Jag har gett dig en award på min blogg:D http://bookshelf.blogg.se/2011/august/liebster-blog-award.html#comment

    SvaraRadera
  4. Riktigt fint inlägg :) Jag blev alldeles rörd av det! För allt stämmer så bra. Många gånger när man spenderat tid med människor som bara inte kan förstå varför man läser böcker, och det därför inte känns som om de förstår vem man är, så är det underbart att öppna en bok och känna att i alla fall den och karaktärerna i den förstår en.

    SvaraRadera
  5. Härligt inlägg, känner igen mig i varje ord!
    Detta inlägg fick mig att tänka på doften av nya böcker, älskar den! Den känns hemma för mig :)

    SvaraRadera
  6. Du har fått Liebster Blog Award av mig ♥

    SvaraRadera
  7. Ah. Underbart inlägg. Och jag känner igen. Ibland, när jag är så upptagen eller för mycket händer för att jag ska må bra, så försvinner jag från mig själv. Och jag hittar alltid tillbaka med hjälp av en bok. Det är som att jag landar i mig själv igen, när jag äntligen får sätta mig och läsa, eller köpa en ny bok, eller gå runt på biblioteket i timmar.
    Det är så knäppt. Hur kan ord - bara ord, som i sig inte betyder något - tillsammans, ihop med andra ord, betyda mer än något annat?

    SvaraRadera