fredag 5 augusti 2011

Nightshade - Andrea Cremer


Titel: Nightshade
Författare: Andrea Cremer
Antal sidor: 452
Förlag: Speak

Calla Tor has always known her destiny: After graduating from the Mountain School, she'll be the mate of sexy alpha wolf Ren Laroche and fight with him, side by side, ruling their pack and guarding sacred sites for the Keepers. But when she violates her masters' laws by saving a beautiful human boy out for a hike, Calla begins to question her fate, her existence, and the very essence of the world she has known. By following her heart, she might lose everything- including her own life. Is forbidden love worth the ultimate sacrifice?


Efter att ha avslutat Nightshade känner jag mig glatt överraskad av denna bok, och hjälp, var den beroende framkallande? Ni vet den där känslan när man ligger i sängen på kvällen och läser och läser, bara en sida till - så kollar man på klockan och inser att nu måste jag försöka sova så att man orkar stiga upp imorgon, men sedan när man har släckt ändå är klarvaken? Det är Nightshade.


Jag drogs med en gång in i Callas värld och var väldigt intresserad i hur packlivet fungerade och vad Cremer hade för "historia bakom historien". Jag tror faktiskt inte jag har läst någon bok som bara handlar vargar, men jag måste säga att jag älskade det. Från och med nu är jag kär i vargar eller varulvar eller vad ni nu vill kalla det. Och jag älskade idéen med de båda packerna och hur de fungerade och lyssnade på sin alpha mm.


Karaktärerna i boken är bra och väl genomtänkta, och jag gillade huvudpersonen Calla väldigt mycket även om hennes "varg/tonårshormoner" ibland kunde vara lite för mycket, haha. Men birollerna är även de väldigt bra och jag önskade jag fått se lite mer av de andra i packen - det var väldigt mycket Calla/Shay scener eller Calla/Ren scener.


Innan jag började läsa boken trodde jag den skulle vara väldigt actionfylld, och visst den har en del action i sig, men väldigt mycket var även konversationer = den här boken handlade väldigt mycket om relationer, enligt min åsikt. Och visst kan jag gillade det i viss måtta, men ibland blev det lite för mycket bara prat. Hade hade velat ha lite mer fart. En grej till är även att jag hade velat veta lite mer om varglivet.


Men trots sina små brister den här boken hade så gillade jag den väldigt mycket och ser fram emot att läsa uppföljaren Wolfsbane som kom ut för bara någon vecka sedan. "Mysteriet" i boken som skulle lösas tyckte jag även det var bra, och det var många saker i slutet som gjorde mig förvånad, vilket alltid är ett plus. Så jag rekommenderar den här boken starkt. Läs den, för det är den värd.


Betyg: 4/5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar