torsdag 11 augusti 2011

Supernaturally - Kiersten White


Titel: Supernaturally
Författare: Kiersten White
Antal sidor: 336
Förlag: Harper Teen

Evie finally has the normal life she’s always longed for. But she’s shocked to discover that being ordinary can be . . . kind of boring. Just when Evie starts to long for her days at the International Paranormal Containment Agency, she’s given a chance to work for them again. Desperate for a break from all the normalcy, she agrees.
But as one disastrous mission leads to another, Evie starts to wonder if she made the right choice. And when Evie’s faerie ex-boyfriend Reth appears with devastating revelations about her past, she discovers that there’s a battle brewing between the faerie courts that could throw the whole supernatural world into chaos. The prize in question? Evie herself.
So much for normal.

När jag började läsa Supernaturally blev jag förvånad över hur mycket jag glömt bort från den första boken i serien Paranormalcy. Jag kunde inte riktigt minnas vad som hänt i slutet av boken, trots att det bara var ca. ett halvår sedan jag läste den, vilket gjorde det lite svårt att läsa Supernaturally i början. Men jag var lättad över att jag ganska snabbt kom in i boken igen.

Trots att jag inte var något jätte fan av Paranormalcy så såg jag fram emot att få läsa Supernaturally. Jag gillar Kiersten Whites språk och tycker hennes karaktärer är älskvärda och roliga att följa. Trots det hade boken en tendens (som jag känner igen från första boken) att bli lite långtråkig ibland. Ibland funkar det i böcker ibland inte.  I det här fallet bläddrade jag mest sidor för att komma till en lite mer spännande del. Och visst fanns det endel spännande stunder, och även ett "mysterium" som skulle lösas. Men mysteriet var lite av en besvikelse för mig. I början hade jag ingen aning om vem det kunde vara som låg bakom allt, men listade ganska snabbt ut det. Vilket nog de flesta skulle göra om de bara var uppmärksamma.

Jag gillar verkligen Evie som en huvudkaraktär, även om hon klagade rätt så mycket i den här boken och knappt kunde leva utan sin pojkvän, så gillar jag henne. Det är uppfriskande med en blond tjej som gillar rosa och ändå kan vara tuff. Romansen mellan Evie och Lend är även det något jag tycker om. Den är enkel och gullig och inte allt för komplicerad, vilket  inte är något som händer allt för ofta i YA. Och inget triangeldrama! Tjoho!

Men trots att jag har lite delade åsikter om den här boken så tyckte jag om den tillräckligt mycket för att köpa sista delen Endlessly när den kommer ut. Jag vill verkligen veta hur allt slutar! Och just det, en grej till! Ge mig mer Reth! Han var så frånvarande i Supernaturally...

Betyg: 3.5/5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar