tisdag 6 september 2011

Hunger - Michael Grant

Titel: Hunger
Författare: Michael Grant
Antal sidor: 446
Förlag: Wahlströms

Tre månader har gått sedan alla över femton försvann i det som nu kallas zonen. Nu är maten slut sedan flera veckor tillbaka.
Alla svälter, men ingen har någon lösning. Och för varje dag som går utvecklar allt fler barn övernaturliga krafter som skiljer dem från dem som inte har sådana krafter.
Spänningarna ökar och kaos hotar staden. Det är de vanliga barnen mot mutanterna. Och varje individ måste kämpa för sin egen överlevnad. Även de goda blir onda.
Men ett ännu större hot tornar upp sig. Mörkret, en osannolik varelse som levt djupt begravd i bergen, börjar locka till sig några av invånarna i zonen - och manipulera dem.
Mörkret har vaknat. Och är hungrigt ...


Det var länge sedan jag läste första delen i Gone serien och jag hade tyvärr glömt bort väldigt mycket. Jag kom inte ihåg vad som hände i slutet eller någonting, vilket inte var särskilt lyckat, haha. Men ju längre in i boken jag kom desto fler bitar föll på plats. Dock tror jag att jag hade uppskattat hela boken mycket mer om jag hade läst den på engelska. Det var nämnligen så att översättningen var rätt så kass. Flera meningar var obegripliga och vissa uttryck tycktes vara direkt översatta från engelskan, utan att ha blivit omformaterade. Efter ett tag vande jag mig, men det är ändå sådant som stör mig i läsningen. Dessutom glömdes taltecken (?) bort ofta. Så, nu när jag fått säga det ska jag gå in på mina tankar om boken.

För att vara ärlig tyckte jag att den var aningen för lång och skulle ha gjort sig bättre med minus ca 100 sidor. Anledningen till detta är att den hade en tendens att bli lite seg ibland, särskilt i början. Visst var lite av den sega delen "uppbyggande" för slutet av boken, men ändå, det får inte bli för mycket.

Jag gillade att komma tillbaka till Perdido Beach, men hade gärna sett att vi fått utforska fler delar av det lilla samhället, som man fick i Övergivna. Överlag var första boken tyvärr mycket bättre än Hunger. För Hunger kändes som en typisk "mellan bok". Det hände egentligen inte särskilt mycket.

I Gone serien finns det många karaktärer (tror aldrig jag har läst en bok där det finns så många POV) som man får följa. Jag vet inte riktigt om jag ska gilla det eller inte. Man får ju inte lära känna karaktärerna så väl som man skulle fått om det bara var en POV, men samtidigt skulle det nog inte ha funkat i Gone serien. Det finns så mycket som händer de olika karaktärerna och som är viktigt att man får vara med och uppleva. Så jag tror nog faktiskt det funkar i denna bok. Just nu är nog mina favoriter Diana, Lana, Quinn och Edilio. Don't ask me why. I första boken ogillade jag Quinn starkt, men fastnade faktiskt för honom i denna. Sam, som är huvudpersonernas huvudperson, blev aningen tjatig. Han var inte alls lika stark som i den tidigare boken. Ganska förståligt, men ändå.

Jag avslutar med att säga att jag blev ganska besviken på Hunger. Den höll som sagt inte samma klass som tidigare boken, men jag ska ändå fortsätta läsa serien. Jag menar, hela konceptet är ju underbart! Alla över femton år försvinner, och vad hände med dem? Jag måste få reda på hur det här kommer att lösa sig!

Betyg: 3/5 

2 kommentarer:

  1. Vad synd att du inte gillade den. Det är en av mina favoritböcker :D

    SvaraRadera
  2. Lies är värre, men Plague ... åh ♥

    SvaraRadera