lördag 15 oktober 2011

5 böcker som får mig att "känna"

Bara för att jag tycker det är så grymt roligt att läsa andras inlägg där de gör små listor över böcker så tänkte jag göra en till. Här kommer 5 böcker som på något sätt fick mig att antingen gråta eller bli arg, eller helt enkelt känna något väldigt starkt. Med andra ord böcker som väckt känslor inom mig.

5. Den absolut sanna historien om mitt liv som halvtidsindian - Sherman Alexie: 
Den här boken är baserad på sanna händelser och innehållet i den gjorde mig så arg och frustrerad över det faktumet att det finns många som faktiskt har det såhär. Och att inget gjordes åt det. Det var visserligen ett år sedan jag läste boken men då kändes det verkligen som att jag var huvudpersonen. Jag upplevde det här. Jag gick igenom det här.

4. The Book Thief - Markus Zusak:
För att jag grinade som jag aldrig gjort i slutet av denna bok. Man visste ju att det som hände skulle hända, ändå var jag inte förberedd. En helt otrolig bok, med otroligt språk, och viktigt ämne. Något alla borde läsa.

3. Chasing Brooklyn - Lisa Schroeder:
Något med denna författares språk rörde mig verkligen. Hennes val av ord var så perfekt och gick rakt in i hjärtat på mig. De sista hundra sidorna satt jag med en rynka mellan ögonbrynen och tårar i ögonen hela tiden. Att boken var skriven som vers gjorde det nästan ännu bättre. Det kändes så äkta. Kan inte riktigt förklara.

2. Tomorrow - John Marsden:
Tomorrow är en lång serie med mycket vändningar och framför allt mycket känslor från min sida. Jag älskade nästan varje sida. Man lärde känna karaktärerna oerhört bra i och med att Ellie gjorde det. Man blev arg på dem, man skrattade med dem, man brydde sig om dem och älskade dem. Också ett oerhört viktigt ämne då böckerna handlar om krig. Man får verkligen en insyn i hur det kan vara.

1. The Hunger Games - Susanne Collins: 
För att man blir Katniss och känner hennes hopplöshet och denna oändliga orättvisan i världen hon lever i. Jag blir frustrerad när jag läser. Hur kunde det bli såhär? Och framför allt kämpar jag med Katniss och alla de andra. Och jag bryr mig om karaktärerna, blir ledsen när deltagarna dör även om jag vet att det är så det måste bli. Speciellt en karaktärs död i bok ett rörde mig. Ni som har läst vet nog vem jag menar.

1 kommentar:

  1. Duuuude. Slutet (och en viss död) av The Book Thief. Det var smärta på hög nivå.
    Menar du R i THG? Jag antar att det är den värsta döden i den boken. Den död som jag tyckte var värst var dock P i sista boken.

    Böcker som får en att känna är nog de bästa. De är de jobbigaste att läsa, men så värt det. I den "genren" gillar jag också The Lovely Bones och The Perks of Being a Wallflower. Ahh. Jag vill också skriva ett sånt här inlägg.

    SvaraRadera