söndag 23 oktober 2011

Lola and the Boy Next Door - Stephanie Perkins

Titel: Lola and the Boy Next Door
Författare: Stephanie Perkins
Antal sidor: 338
Förlag: Dutton
Utgivningsår: 2011

Budding designer Lola Nolan doesn’t believe in fashion . . . she believes in costume. The more expressive the outfit -- more sparkly, more fun, more wild -- the better. But even though Lola’s style is outrageous, she’s a devoted daughter and friend with some big plans for the future. And everything is pretty perfect (right down to her hot rocker boyfriend) until the dreaded Bell twins, Calliope and Cricket, return to the neighborhood. 

When Cricket -- a gifted inventor -- steps out from his twin sister’s shadow and back into Lola’s life, she must finally reconcile a lifetime of feelings for the boy next door.



(Innehåller spoilers för dig som inte läst Anna and the French Kiss)


Åh, Stephanie Perkins hur lyckas du? Återigen har denna underbara författare lyckats få mig att falla pladask för boken, dess karaktärer och hela historien! Det var länge sedan jag sträckläste en bok som jag gjorde med denna (tror Vampire Academy var senast), och man märkte knappt att tiden gick, så inne var jag i berättelsen. Lola är en väldigt bra huvudkaraktär, och jag avgudar hennes kostymer och hur hon inte bryr sig ett skit om vad andra tycker. Sedan har vi Cricket... Cricket jag är helt kär i honom. Äntligen kommer det en manlig huvudkaraktär som inte är perfekt! Han är rätt så osäker av sig och jag älskar att Stephanie Perkins gör honom på det sättet. Tack! Tack, tack, tack.


En annan sak jag blev förälskad i var hela "the boy next door" grejjen. Jag gillade verkligen Crickets och Lolas samtal då de satt i var sitt fönster och pratade med varandra. Så romantiskt! Från och med nu vill jag flytta till San Francisco och skaffa mig en egen boy next door. För åh, Cricket...! Jag vill ha honom. Nu. Haha.


I början försökte jag jämför boken med Anna and the French Kiss, men det skulle inte vara rättvist mot berättelsen. För de är faktiskt väldigt olika varandra och två helt olika berättelser. Båda underbara på sitt sett. Men sedan fick vi ju faktiskt återse St. Clair och Anna rätt så mycket! Jag älskade att se hur de verkligen levde sitt happily ever after, vilket de behövde efter sitt kaotiska år i Paris.


Sedan får jag inte glömma att nämna de stöttande karaktärerna! Jag gillade verkligen Lindsay och Calliope. Jag tyckte även att Perkins behandlade ämnet med Lolas gay föräldrar på ett bra sätt. Det är något av ett känsligt ämne för mig då min faster är lesbisk och har en son tillsammans med sin fru. Jag hatar när folk snackar skit om sådant. Och detta fick nog bara Lola att växa mer i mina ögon, för att hon accepterade och älskade sina föräldrar.


Boken är rakt igenom underbart romantiskt och jag skrattade högt vid flera tillfällen och hade alltid en varm känsla i kroppen då jag läste, på det sättet som bara Stephanie Perkins kan få mig att känna. Visst, boken har en del brister men jag orkar inte ens bry mig. För inte ens en bok kan vara perfekt. Åh, jag kan knappt vänta tills Isla and the Happily Ever After kommer ut! Jag hoppas verkligen vi får se mer av Lola och Cricket då!

 Betyg: 5/5

6 kommentarer: