onsdag 23 november 2011

Arvtagaren - Christopher Paolini

Titel: Arvtagaren (Inheritance)
Författare: Christopher Paolini
Antal sidor: 889
Förlag: Bonnier Carlsen
Utgivning: November 2011

Not so very long ago, Eragon—Shadeslayer, Dragon Rider—was nothing more than a poor farm boy, and his dragon, Saphira, only a blue stone in the forest. Now the fate of an entire civilization rests on their shoulders.

Long months of training and battle have brought victories and hope, but they have also brought heartbreaking loss. And still, the real battle lies ahead: they must confront Galbatorix. When they do, they will have to be strong enough to defeat him. And if they cannot, no one can. There will be no second chances.

The Rider and his dragon have come further than anyone dared to hope. But can they topple the evil king and restore justice to Alagaësia? And if so, at what cost?

This is the much-anticipated, astonishing conclusion to the worldwide bestselling Inheritance cycle.


Första ordet som dyker upp i mitt huvud då jag ska recensera den här boken är hatkärlek. För hur kan jag inte älska att återvända till den värld mitt tio elva åriga jag älskade så innerligt? Efter att ha läst hur Harry Potter and the Deathly Hallows var det enda som höll mig uppe att denna serie inte var över ännu. Och nu är det över. Huh. Det är svårt, i alla fall för mig, att smälta sådant när man har följt en serie så länge som jag har följt Arvtagaren. Men samtidigt innehåller boken många brister. Många frågor vi inte fick svar på, en "epic romance" som var utlovad och som blev allt annat än epic och ett slut som bara lämnar mig tom och med tårar längs kinderna. Inte med ett leende så som jag vill säga adjö till en serie. Utan med tårar och en ekande tomhet som gjorde det omöjligt för mig att sova trots att jag skulle upp 05.55 nästa morgon.

Jag ska säga det rakt ut. När jag lade mig ner i min säng för att läsa de sista 40 sidorna grät jag nästan hela tiden. För jag visste att det snart skulle ta slut, jag visste att här slutar en av de serier som jag har älskat och läst om mest genom åren och som fick mig att få upp ögonen för fantasy. Jepp, jag gillar att vara dramatisk.

Jag gillade boken, det gjorde jag verkligen, men slutet. Suck slutet. Jag kan knappt förmå mig att tänka på det, så vi lägger det åt sidan ett tag. Okej, jag gillar alltså boken. Christopher Paolini har verkligen förmågan att trollbinda sina läsare och jag märker verkligen inte att sidorna flyger förbi. Och jag älskar världen han har byggt upp. Jag har alltid tyckt om att studera den vackra kartan över landet och läsa om alla varelser som bor där, för de får min fantasi att vakna till liv och tankarna att försvinna bort i detta sagoland. Varkatterna är föresten ett stort plus till denna bok. Gillade dem verkligen mer än jag trodde att jag skulle. Och Angela är ju en av de bästa karaktärerna någonsin, haha. Och sedan älskade jag verkligen scenen där Eragon besöker en viss grav. Jag ska inte ljuga, jag grät även där.

Men, och det här smärtar mig något innerligt, måste jag säga att jag hade förväntat mig.. mer. Jag är inte nöjd med hur vissa saker tog form och avslutades. Nej, nej, nej. Jag vill veta mer. Kära författare jag har väntat så länge på denna bok. Snälla ge mig mer. Ush, jag vill inte vara besviken. Hela tiden försöker jag intala mig själv att jag inte är det, men ändå vet jag att djupt inom mig så är jag så väldigt besviken. För det var inte såhär jag ville att det skulle gå. Just nu vill jag bara dyka ner i första boken i serien igen, döva min hjärtesorg, och ta del av de äventyr jag förälskade mig i. Visst finns det verkligen vissa delar av boken jag gillar, för jag vill inte avskräcka er från att läsa den, det vill jag verkligen inte. För boken är bra. Det är bara det.. äsh jag vet inte.

Skulle sätta betyg på denna bok, men vet ärligt talat inte vad jag ska skriva. Inget jag ger boken skulle kännas rättvist. Kanske återkommer jag med det när mina tankar klarnat lite.

Någon som vill diskutera boken med mig via mejl eller något föresten? Behöver verkligen prata ut på ett ställe där jag inte behöver oroa mig för att ge spoilers, haha.

4 kommentarer:

  1. Skulle gärna diskutera boken med någon då jag själv nyss läste ut den^^
    Måste hålla med om din recension, man blir så ledsen när serien är slut men samtidigt var boken så grymt bra D:

    SvaraRadera
  2. Jobbigt när en serie som funnits med en så pass länge tar slut =/ Men du får försöka trösta dig med att det ju kommer nya serier hela tiden! :)

    SvaraRadera
  3. Diskuterar gärna via mejl, läste ut den för typ en kvart sedan. Är helt förstörd !
    lisje.sanna@hotmail.com. Släng iväg ett mejl och skrik ut din frustration xD

    SvaraRadera
  4. Du, min mejl laggar VÄLDIGT mycket så svarar som du märker väldigt segt...

    SvaraRadera