lördag 12 november 2011

Spellista (2)

Just nu är det väldigt många som är med i NaNoWriMo (var det så det hette?), men jag har inte ens funderat på att ställa upp. Tror helt enkelt inte att det skulle passa mig. Känns bara som jag skulle tvinga fram skit ord, som jag sedan skulle tvinga mig själv att ta bort för att de är så usla. Nej, jag hatar att skriva under press. För vissa funkar det ju säkert jätte bra och jag tycker det är ett roligt evenemang, men inget för mig helt enkelt. Så jag skriver på i mitt vanliga tempo och har än så länge fått fram nästan 52.666 ord och 190 sidor. Och mycket är det kvar att skriva. Över halva boken skulle jag tro. Under ett tag har jag dock haft lite problem med en karaktär som inte vill forma sig som jag vill att han ska, men jag tror det har löst sig nu. So I'm back on track. Här får ni i varje fall lite av de låtar som inspirerat mig. Måste ta en liten paus från Arvtagaren, haha. 

The Goo Goo Dolls - I'm still here: Vet att den här låten är från en teknad film och är riktad till en kille. Men tycker ändå den passar min huvudperson grymt bra. "They can't tell me who to be, cause I'm not what they see. Yeah the world is still sleeping while I keep on dreaming for me. And their words are just whispers and lies that I'll never believe."



Nickelback - How you remind me: För Blaize och Acacia. Ja ni är onda och creepy, men jag kan inte få nog av er. Bara älskar era karaktärer och ser verkligen fram emot att se vart ert förhållande tar vägen. För jag vet inte själv ännu, haha.

30 Second to Mars - Hurricane: "As days go by, the night's on fire. Tell me would you kill to save a life? Tell me would you kill to prove you're right?" "No matter how many lies that I live, I will never regret." Den här låten är för mina älskade Hunters.


 Paramore - Crushcrushcrush: För att jag avgudar den här låtar och älskar att lyssna på den när jag skriver om Fay och Ash. Känslan över låten passar deras förhållande när de sätter den sidan till.

Jessie J - Who's Laughing Now: Den här låten formade karaktären Acacia lite för mig. Eller hjälpte mig hur som helst att utveckla henne.

Shine Down - Call me: Åh vad jag avgudar denna låt. Handlar för mig om Ash. Hjälp vad jag hatade denna karaktär när jag kom på honom först, men nu.. nu är jag kär i honom. 


Ludovico Einaudi - Nuvole Bianche: Älskar Ludovico Einaudi. Trots att det bara är ett piano, så skapar det magi. För jag tycker oftast att musik utan ord är de som ger mig mest inspiration. Lyssnade på denna med rainy mood idag = magi. Lyssnar nästan alltid på denna låt när jag skriver om Fay och Travis, och idag när mina ord fick dem att dansa i regnet så bara flödade inspirationen och det praktiskt taget ryckte i fingrarna. 

3 kommentarer:

  1. Ludovico Einaudi ♥♥♥ Har spelat en hel del av honom själv på piano, älskar honom så förbannat mycket.

    SvaraRadera
  2. Call Me är så epic! Blir alltid så glad när den kommer på shuffle. Fast jag tänker på Jack och Ellie i tv-serien The Tribe när jag lyssnar på den, hehe.

    SvaraRadera
  3. Ajj, vilken bra piano sång. Har inte hörts något om honom. Vilken inspiration man fick när man började lyssna på den.

    SvaraRadera