torsdag 29 december 2011

Clockwork Prince - Cassandra Clare

Titel: Clockwork Prince
Författare: Cassandra Clare
Antal sidor: 502
Förlag: McElderry Books
Utgivningsår: 2011


In the magical underworld of Victorian London, Tessa Gray has at last found safety with the Shadowhunters. But that safety proves fleeting when rogue forces in the Clave plot to see her protector, Charlotte, replaced as head of the Institute. If Charlotte loses her position, Tessa will be out on the street and easy prey for the mysterious Magister, who wants to use Tessa's powers for his own dark ends.
With the help of the handsome, self-destructive Will and the fiercely devoted Jem, Tessa discovers that the Magister's war on the Shadowhunters is deeply personal. He blames them for a long-ago tragedy that shattered his life. To unravel the secrets of the past, the trio journeys from mist-shrouded Yorkshire to a manor house that holds untold horrors, from the slums of London to an enchanted ballroom where Tessa discovers that the truth of her parentage is more sinister than she had imagined. When they encounter a clockwork demon bearing a warning for Will, they realize that the Magister himself knows their every move and that one of their own has betrayed them.
Tessa finds her heart drawn more and more to Jem, though her longing for Will, despite his dark moods, continues to unsettle her. But something is changing in Will; the wall he has built around himself is crumbling. Could finding the Magister free Will from his secrets and give Tessa the answers about who she is and what she was born to do?
As their dangerous search for the Magister and the truth leads the friends into peril, Tessa learns that when love and lies are mixed, they can corrupt even the purest heart.

Denna bok överträffade alla förväntningar jag hade. Folk har lovordat den hit och dit och jag inte inte annat än att ansluta mig till skaran. Cassandra Clare har lyckats med att krossa mitt hjärta i små, små bitar, om och om igen. För den här boken var så hjärtskärande att det gjorde ont i mig. Jag ville ge Clare en stor snyting för att hon vågade göra såhär mot sina karaktärer, men samtidigt är det ju det som gör boken så, så bra. Men hon får mig ju även att skratta, fnissa som en liten tjej, och dunka boken i huvudet på mig själv (vilket är något ett vittne kan intyga). För ibland så ville jag bara slå boken och slänga den över hela rummet. Det är få författare som kan göra det Clare gör mot sina karaktärer och komma undan med det. För jag har aldrig varit ett fan av triangeldraman. Men detta är så bra skrivet att jag inte kan låta bli att gilla det, trots hur ont det gör i min själ att läsa om det.


Man skulle kunna säga att det är en typisk "andra delen i en serie-boken". Och det är väl sant.. på ett sätt. Det händer egentligen inte så där jätte mycket, och den här helt klart driven mer på karaktärsutveckling och relationer än action. Detta är i alla fall min mening. Men är det bara jag som kan föredra karaktärsdrivna böcker framför action hit och dit? Karaktärsutvecklingen i boken är hur som helst fenomenal. Jag har hittat en ny och oväntad favorit i Henry (som jag älskade redan i första boken, men inte såhär mycket), och det är faktiskt hans och Charlottes relation som jag var mest nyfiken på genom hela boken. Men så har vi ju även Will och Jem. Och Tessa. Och... Will. Jag älskar Will. Hans historia gav ett helt nytt djup till honom som karaktär och han fick mitt hjärta att gråta. Men så kommer vi ju till det faktum att jag även älskar Jem. Jem som är döende, Jem som är snäll och god, Jem som vågade ge Will en rejäl snyting för att han förtjänade det. (Markera för spoilern). Jag älskar dem båda och det är det som gör allt så jobbigt.


I nuläget är jag osäker på om jag tycker bättre om The Mortal Instruments eller The Infernal Devices. TMI kommer alltid ha en speciell plats i mitt hjärta, men TID har så mycket mer djup i sina karaktärer, och väcker så mycket mer känslor inom mig. Trots det måste jag nog i nuläget hålla mig till TMI som favorit, för det var den serien som öppnade mina ögon för denna fantastiska värld och för Cassandra Clare som en magisk författare.


Och sedan så har vi ju den lilla cliff-hangern i slutet av boken. Det börjar bli standard för Cassandra Clare, eller vad säger ni? Åh, jag kan knappt vänta tills jag får Clockwork Princess i mina händer. För jag måste veta vad som kommer hända, hur kommer det här sluta? Hur? Jag har då inte en aning.


Betyg: 5/5

7 kommentarer:

  1. Läste ut denna igår och tyckte att den var bra, fast ingen 10-poängare. Gillar också Will mycket bättre efter att ha läsa hans bakgrundshistoria men favoriten är Jem :)

    Spoilervarning för er som inte har läst:
    Jag blev förvånad över att Jem och Tessa blev ihop, det var så tydligt att det skulle vara Tessa och Will i första boken så det känns helt fel att det är hon och Jem.


    Förresten så är Felicia (som har kommenterat före mig) tjejen som plagierade mina och andras blogginlägg. Rekommenderar att du inte besöker hennes blogg för allt hon vill ha är uppmärksamhet.

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  4. Jag hade ingen aning om att Clockwork Prince var så bra! Efter Clockwork Angel var jag lite ljummen mot serien, men nu måste jag ju fortsätta. Alla Clares böcker brukar vara trevliga att läsa - man försvinner rätt lätt i dem.

    SvaraRadera
  5. Till Felicia: Jag vill inte ha sådana kommentarer på min blogg. Om du har något att säga till Anna så får du maila henne eller skriva på hennes blogg.

    SvaraRadera
  6. Alla underbara recensioner jag läser ang. den här boken gör det i princip omöjligt att hålla mig ifrån den, tyckte ettan var bra men ingen wow-bok... Nu har jag grymt höga förväntning på den här boken, blir sugen på att ta ner den från bokhyllan och börja läsa den NU!

    SvaraRadera