tisdag 13 december 2011

Daughter of Smoke and Bone - Laini Taylor

Titel: Daughter of Smoke and Bone
Författare: Laini Taylor
Antal sidor: 418
Förlag:
Utgivningsår: 2011

Around the world, black handprints are appearing on doorways, scorched there by winged strangers who have crept through a slit in the sky.

In a dark and dusty shop, a devil's supply of human teeth grown dangerously low.

And in the tangled lanes of Prague, a young art student is about to be caught up in a brutal otherwordly war.

Meet Karou. She fills her sketchbooks with monsters that may or may not be real; she's prone to disappearing on mysterious "errands"; she speaks many languages--not all of them human; and her bright blue hair actually grows out of her head that color. Who is she? That is the question that haunts her, and she's about to find out.

When one of the strangers--beautiful, haunted Akiva--fixes his fire-colored eyes on her in an alley in Marrakesh, the result is blood and starlight, secrets unveiled, and a star-crossed love whose roots drink deep of a violent past. But will Karou live to regret learning the truth about herself?



Den här boken var inte alls som jag förväntat mig, men när jag tänker efter är det sällan böcker är det. De första tiotals sidorna var jag mest förvirrad - jag förstod mig inte riktigt på världen och fick ingen klar bild framför mig hur varelserna i den såg ut. Så om du kliar dig i pannan i början behöver du inte oroa dig, det gjorde jag också, haha.

Daugher of Smoke and Bone har under en tid nu varit väldigt hypad, men jag måste tyvärr säga att jag inte tillhör den skaran som tyckte att boken var bland det bästa de läst. Den har potential för att vara bra, det har den verkligen, men det är mycket som saknas för att jag ska tycka den är riktigt bra. En av de sakerna är händelseförloppet. På vissa ställen känns som om boken står stilla och när jag stänger boken känns det inte som det har hänt så mycket egentligen. Dessutom är jag osäker på om jag gillade slutet eller inte.

Karou är en riktigt bra huvudkaraktär. Med blått hår och cool attityd är det svårt att inte tycka om henne. Även vännen Zuzane (var det så hon hette?) och Brimstone är två karaktärer jag gillar starkt. Kärleksintresset Akiva var jag till en början lite tveksam till, men han växte som tur var i mina ögon.

Atmosfären i boken kändes stundtals magisk och jag skulle verkligen inte säga nej till att besöka Prag! Av vad vi fick höra från Karou verkar det minst sagt vara en otrolig stad.

Som avslutning säger jag att jag är intresserad av att läsa andra delen i serien, men det kommer antagligen inte vara en bok jag plockar upp direkt. För i mina ögon saknade Daughter of Smoke and Bone något. Och just nu sitter jag mest och undrar var det var jag missade som gjorde den lika magisk som vissa påstår.

Betyg: 3/5

1 kommentar:

  1. Intressant att höra dina tankar om boken, är själv lite nyfiken på den :)

    SvaraRadera