måndag 26 december 2011

Legend - Marie Lu

Titel: Legend
Författare: Marie Lu
Antal sidor: 305
Förlag: Putnam Juvenile
Utgivningsår: 2011


What was once the western United States is now home to the Republic, a nation perpetually at war with its neighbors. Born into an elite family in one of the Republic's wealthiest districts, fifteen-year-old June is a prodigy being groomed for success in the Republic's highest military circles. Born into the slums, fifteen-year-old Day is the country's most wanted criminal. But his motives may not be as malicious as they seem.

From very different worlds, June and Day have no reason to cross paths - until the day June's brother, Metias, is murdered and Day becomes the prime suspect. Caught in the ultimate game of cat and mouse, Day is in a race for his family's survival, while June seeks to avenge Metias's death. But in a shocking turn of events, the two uncover the truth of what has really brought them together, and the sinister lengths their country will go to keep its secrets.

Full of nonstop action, suspense, and romance, this novel is sure to move readers as much as it thrills.



Legend är alltså berättad ur två olika perspektiv - Junes och Days. Man får följa en av dem vart annat kapitel och båda är skrivna i jag-form. Detta var något jag hade lite problem med i början. Jag har aldrig varit något stort fan av böcker där det finns fler än en person som man läser om i 1:a person. Men jag kom över det efter ett antal kapitel och gillade läget. Sen måste jag även notera det faktum att i Days kapitel så är texten brun. Detta hade jag lite svårare att komma över, haha. Tyckte den bruna texten var enormt irriterande och svårt för ögonen att läsa. Men jag vande mig även vid detta och tänkte inte ens på det i slutet.


Något jag gillar starkt med boken är miljön. Jag skulle inte ha något emot att ströva omkring på gatorna och se hur allt var - vilket kanske låter konstigt då detta är en dystopi vilket i de flesta fall är lika med ondskefull regering och fattiga sorgsna människor. Så var det även i detta fall, men av någon anledning gillade jag verkligen de kapitel då vi fick se hur Day klarade gatulivet, och önskar att vi fått se ännu mer av det. 


Man kan tycka att Days och Junes röster skulle vara rätt så olika då June är den rika lilla regeringens flicka och Day är landets mest efterlysta bov. Men de skilde sig inte så jätte mycket vilket kanske är ett litet minus. Dessutom tyckte jag att "romansen" gick lite väl fort fram.


Det har sagts att denna bok ska var "Den nästa Hungerspelen" vilket jag kanske inte riktigt kan hålla med om. Det enda de hade gemensamt var att det fanns en regering som styrde landet till det sämre. Och den är inte i samma klass som Hungerspelen. Legend är bra, det är det verkligen, men inte bra. Dessutom tyckte jag att vissa händelser kändes lite osannolika. Vissa saker som hände var för bra för att vara sant.


Jag gillade alltså boken och den var ett väldigt bra tidsfördriv, även om detta kändes som ett sorts uppbyggnad för resten av serien (någon som vet hur många böcker det kommer bli?). Jag kommer antagligen plocka upp nästa del, men kommer inte slänga mig över den lika entusiastiskt som jag gjorde med denna. Men det var ändå en bra bok som jag tycker ni ska ge en chans! 


Betyg: 4/5

2 kommentarer:

  1. Det känns som om den här boken blev lite hajpad! ("Nästa Twilight" har blivit "Nästa The Hunger Games"...) Jag var väldigt nyfiken på den så det var jättekul att läsa den recension. Om jag känner för att läsa en dystopi kanske det blir den här!

    SvaraRadera
  2. Hmm..jag känner för att läsa den här snart! Jag gillar dystopier!
    Förresten,vill du vinna boken Tretton skäl varför? Här kan vinna den: http://andypandycool.blogg.se/2011/december/tavling-vinn-tretton-skal-varforjay-asher.html
    Jag menar inte som reklam,men det känns som om du borde läsa den,dessutom så står det i din presentation att du vill läsa mer svenska böcker,och du kan få chansen genom att vinna boken :D

    SvaraRadera