fredag 30 december 2011

Bokåret 2011

(Notera att det endast är böcker jag läst i år, inte bara sådana som kommit ut i år).

Årets bästa bok:
Det fanns knappt någon tvekan. Denna boken var bäst


Årets bästa serie:
Först hade jag tänkt välja Vampire Academy, men när det kommer till kritan så älskar jag nog The Mortal Instruments mer. Visserligen läste jag inte City of Bones i år, men resten av serien.


Årets mest minnesvärda:
Jag hade flera böcker jag kunde sätta under denna kategori men bestämde mig slutligen för Svärdet och Spiran. Jag kommer aldrig glömma bort den vackra och samtidigt hemska känsla som vilade över boken. 


Årets sorgligaste:
Boken var tung och skrämmande vacker på samma gång. Chasing Brooklyn är en bok som kommer stanna med mig en lång tid framöver. 


Årets överraskning:
Jag hade verkligen inte så höga förväntningar på den här boken. Jag trodde den skulle vara bra, men till min glädje var den mycket bättre än bra! Serien har helt klart potential till att bli en favorit om resten av böckerna fortsätter på samma sätt. 


Årets bästa vanliga bok:
Allt med denna bok var underbart. Måste verkligen läsas om snart.


Årets bästa uppföljare:
Jag tyckte inte första delen Clockwork Angel var överdrivet bra, men den här boken var magi från första sidan.


Årets mest känslosamma (för mig):
Jag har aldrig gråtit så mycket till en bok som jag gjorde till denna. Fick gå och byta kudde för att min var helt söndergråten. För slutet var så sorgligt. Och jag antar att jag inte var redo att säga farväl till en av mina absoluta favorit serier. Det måste vara det värsta med bokserier (speciellt sådana man följt länge), att de tar slut.


Årets mest tankeväckande:
Den här boken fick mig verkligen att tänka efter. Vad gör jag som kan såra folk? Kanske gör man något helt omedvetet som får en människa att känna att livet inte längre är värt att leva?


Årets roliga:
Jag hade tänkt säga The Son of Neptune, men så kom jag på att jag faktiskt läst den nya Maximum Ride boken i år. Max och resten av flockens humor lockar mig alltid till skratt, även om detta inte var den bästa boken i serien.


Årets sträckläsare:
Sträckläste praktiskt taget hela serien.


Årets finaste omslag:


Årets kvinnliga karaktär:
Rose Hathaway från Vampire Academy.


Årets manliga karaktär:
Percy Jackson från The Heroes of Olympus.


Årets besvikelse:
Jag hade väldigt höga förväntningar som tyvärr krossades, haha.


Årets sämsta bok:
Det känns taskigt att säga att jag ogillade varje minut, för det gjorde jag väll inte riktigt. Men nästan.


Årets bästa citat:
"My reflection tells one story.
My heart, a different one.
The different is,
hearts don't lie, 
mirrors do."

Jag kan omöjligt välja mitt favorit citat, men här är ett jag verkligen gillar från Chasing Brooklyn.


Bästa dystopi:


Bästa miljö:


2011 har sannerligen var ett bra bokår! Jag kommer även lägga upp en lista med mina top 10 favorit böcker under året som gått. Får se om det bli idag eller imorgon.

3 kommentarer:

  1. Måste läsa den där Svärdet och Spiran! Chasing Brooklyn och Before I Fall ska jag väl också försöka mig på någon gång ...

    SvaraRadera
  2. Jag ska också skriva nån sån här lista. Snart snart. Haha. Jag är så fruktansvärt nyfiken på Chasing Brooklyn. Får leta reda på en kopia.

    SvaraRadera
  3. Hej, ville bara säga att jag kommer att fortsätta blogga, men tack för att du tycker om min blogg och tyckte det var synd att jag tänkte sluta, det värmer! :)

    SvaraRadera