fredag 30 december 2011

Top 15 böcker 2011

Under 2011 har jag läst riktigt fina och underbara böcker. Det bästa bokåret någonsin utan tvekan. Kanske för att det var någonstans under 2010 som jag verkligen fick upp ögonen för engelska böcker och i år är det  praktiskt taget allt jag läst. Här har ni hur som helst min top 15 lista.


15. Paranormalcy - Kiersten White
Tyckte Paranormalcy var riktigt rolig och uppskattade verkligen Evie som huvudkaraktär. En bra bok helt enkelt.


14. The Truth About Forever - Sarah Dessen
En riktigt fin "vanlig bok" som väckte många känslor hos mig och med några riktigt minnesvärda citat som jag avgudar lite smått.


13. Angel - James Patterson
Man kan ju tycka att den här boken borde ha hamnat högre upp på listan då Maximum Ride är en av mina favorit serier. Och Angel var bra, men inte på samma nivå som de tre första böckerna i serien. Vi får se om den åttonde och sista delen som kommer ut 2012 kan göra upp för alla lösa trådar Patterson har lämnat.


12. Nightshade - Andrea Cremer
En riktigt bra bok av Andrea Cremer med underbara karaktärer och med varulvar (som jag älskar).


11. Before I Fall - Lauren Oliver
En underbar och tankeväckande bok som jag skrev i tidigare inlägget. Något alla måste läsa. 


10. Divergent - Veronica Roth
Jag borde antagligen läsa om den här boken, för det känns inte som jag älskar den lika mycket som jag borde, haha. Hur som helst en riktigt bra bok!


9. Demonglass - Rachel Hawkins
En underbar uppföljare som verkligen fick upp mina ögon ännu mer för serien.


8. Anna and the French Kiss/Lola and the Boy Next Door - Stephanie Perkins
Två böcker som det vilar någon slags magi över. Också något som alla borde läsa.


7. Svärdet och Spiran - Ken Follett
Ett äventyr och en resa bortom dess like som jag aldrig kommer glömma. Också den tjockaste boken jag har läst på ett sidantal över 1000.


6. Chasing Brooklyn - Lisa Schroeder
Lisa Schroeder skrev med ett fängslande vackert språk och boken är rätt så oförglömlig. Helt klart en bok som känns underskattad. Vissa kanske inte gillar att läsa böcker som är skrivna i vers? Jag älskar det då i alla fall. 


5. Arvtagaren - Christopher Paolini
Jag har ju varit lite ljummen mot den här boken. Men jo, den förtjänar nog sin plats som nummer 5.


4. Vampire Academy serien - Richelle Mead
Jag kommer inte ihåg vilken bok i serien som var min favorit, haha. Men böckerna är fantastiskt bra. En av mina absoluta favoritserier någonsin. Dessutom hade jag ju lite av en crush på Dimitri. Okej då, har


3. Clockwork Prince - Cassandra Clare
Ja, ni kan ju läsa i min recension som jag skrev igår om vad jag tyckte om denna. 


2. City of Glass - Cassandra Clare
Önskar jag kunde läsa dessa böcker för första gången igen. Få uppleva den där "första förälskelsen" igen, haha. Kärlek till TMI och Cassandra Clare som är en av de bästa författarna.


1. The Son of Neptune - Rick Riordan
Rick Riordan är bäst. Hjälp vad glad jag är att han skrev denna serien när Percy Jackson var slut. Jag kan inte annat än älska allt han skriver, och detta är en av hans bästa böcker. Om inte den bästa.


Så avslutar jag med att ge kärlek till alla dessa böcker. Och böcker överlag. För böcker är bäst. För inget slår böcker. Förutom möjligtvis längdhopp och musik. Eller ja, ni kan ju dela på första platsen.

3 kommentarer:

  1. Många bra böcker i den där listan också, har inte läst nästan någon av dem, men jag vill läsa i princip alla som jag inte har läst!

    Håller med böcker är bäst! Fast fotboll och musik delar nog på min 1:a plats också ;)

    SvaraRadera
  2. Tack för tipsen ska kolla upp nr 1 och nr 2.

    SvaraRadera
  3. Chasing Brooklyn måste jag läsa, har hört så mycket bra om den. Håller med om många av böckerna du har med i listan :)

    SvaraRadera