måndag 9 januari 2012

Between Shades of Gray - Ruta Sepetys

Titel: Between Shades of Gray
Författare: Ruta Sepetys
Antal sidor: 346
Förlag: Philomel Books
Utgivningsår: 2011


Lina is just like any other fifteen-year-old Lithuanian girl in 1941. She paints, she draws, she gets crushes on boys. Until one night when Soviet officers barge into her home, tearing her family from the comfortable life they've known. Separated from her father, forced onto a crowded and dirty train car, Lina, her mother, and her young brother slowly make their way north, crossing the Arctic Circle, to a work camp in the coldest reaches of Siberia. Here they are forced, under Stalin's orders, to dig for beets and fight for their lives under the cruelest of conditions.

Lina finds solace in her art, meticulously - and at great risk - documenting events by drawing, hoping these messages will make their way to her father's prison camp to let him know they are still alive. It is a long and harrowing journey, spanning years and covering 6,500 miles, but it is through incredible strength, love, and hope that Lina ultimately survives.Between Shades of Gray is a novel that will steal your breath and capture your heart.



Det var nu några dagar sedan jag läst ut Between Shades of Gray, men jag ska väll ändå försöka skriva någon hyfsad recension. 


Jag kan enkelt säga att boken fångade en från de första sidorna då Stalins män kom in i Linas hus för att ta med sig hennes familj. Sidorna bläddrades fort för min del, då jag kände ett behov av att veta hur det skulle gå för hennes familj. Det är först efter över halva boken som jag börjar tycka att tempot dras ner i handlingen. Boken var fortfarande bra, men den fängslade mig inte på samma sett som den första halvan gjort. 


Det finns några karaktärer i boken som är intressanta, där Andrius och the Bald Man ligger i topp på min lista. Det känns lite fel att skriva det här men the Bald Man (vilket väll kan översättas till den Skalliga Mannen) fick mig ofta att skratta med sina: "Vi kommer alla att dö" och "Är du inte död än? Synd för dig", repliker. Så boken hade i min ögon en viss humor, vilket kan behövas då den för övrigt är rätt så tung. 


Det bästa med boken är nog dock att jag har lärt mig så mycket. När man talar om andra världskriget så är allt väldigt fokuserat på att det var judarna som hamnade i koncentrationslägren, så jag hade ingen aning om att Stalin gjorde såhär mot "sitt eget folk", eller med andra ord de han tyckte visste för mycket eller något i den stilen. Så jag bär nu med mig mycket mer kunskap om hur det faktiskt gick till, och det är jag oerhört tacksam för. 


Under sista sidorna av boken fick jag många tårar i ögonen. Och sista stycket är så vackert att jag fortfarande kan rysa när jag tänker på det. För det handlar om hopp, och det är nog denna boks största budskap. Att man aldrig ska ge upp hur mörkt det än ser ut.


Betyg: 4/5

1 kommentar:

  1. Sv: Tack så mycket! :D
    I övrigt håller jag med dig gällande boken ;)

    SvaraRadera