söndag 22 januari 2012

The Demon Trapper's Daughter - Jana Oliver

Titel: The Demon Trapper's Daughter
Författare: Jana Oliver
Antal sidor: 355
Utgivningsdatum: 1 Februari 2011
Förlag: St. Martin's Griffin


Demon Trapper Riley Blackthorne just needs a chance to prove herself—and that’s exactly what Lucifer is counting on…

It’s the year 2018, and with human society seriously disrupted by the economic upheavals of the previous decade, Lucifer has increased the number of demons in all major cities. Atlanta is no exception. Fortunately, humans are protected by Demon Trappers, who work to keep homes and streets safe from the things that go bump in the night. Seventeen-year-old Riley, only daughter of legendary Demon Trapper Paul Blackthorne, has always dreamed of following in her father’s footsteps. When she’s not keeping up with her homework or trying to manage her growing attraction to fellow Trapper apprentice, Simon, Riley’s out saving citizens from Grade One Hellspawn. Business as usual, really, for a demon-trapping teen. When a Grade Five Geo-Fiend crashes Riley’s routine assignment at a library, jeopardizing her life and her chosen livelihood, she realizes that she’s caught in the middle of a battle between Heaven and Hell.



I mina ögon hade den här boken stor potential till att vara riktigt bra. Världen var intressant, och författaren gjorde en bra tolkning av sina demoner. Men för mig så saknade boken vad som väll är det viktigaste i en historia: en handling. Visst, det hände saker, men vi fick mest följa med i huvudpersonen Rileys vardagsliv. Hon jagade demoner, gick till skolan, var på dejter, jagade demoner... ja, ungefär så. Det var inte förrän de sista sidorna som jag insåg vad historien gick ut på, eller vad nästa bok ska handla om. Vilket i mina ögon var lite försent ute, jag hade redan börjat bläddra för att boken skulle ta slut så att jag kunde läsa något annat istället. 


Det fanns inte heller någon karaktär jag fastade för, men om jag skulle välja någon jag tyckte mest om måste det nog bli Beck. Jag tyckte synd om den stackars killen. Riley var i mina ögon rätt så irriterande. Hon hade väll sina bra moments ibland, men det är tyvärr ingen karaktär jag gillade att följa.


Något mer jag är lite tveksam till är bristen på trovärdighet som ibland dyker upp i historien. Jag brukar inte vara en sådan som klagar på sådant men jag måste bara säga det här. Varför hatar alla demonjägarna (eller vad man nu ska kalla dem på svenska)? Och varför får de så dåligt betalt? Borde de inte bli hyllade för att de gör samhället en stor tjänst genom att fånga in alla demoner? Nepp, tydligen inte.


De ska väll ske ett mirakel för att jag ska plocka upp nästa del i serien. Dock slutade ju faktiskt boken hyfsat spännande, vilket drar upp mitt betyg en aning. Haha, jag hatar när vad som i mina ögon är en dålig bok slutar bra, på ett sådant sätt så att jag ändå vill veta vad som händer.


Betyg: 2/5

3 kommentarer:

  1. Jag tyckte i stort sett samma sak om boken. Fattar inte heller varför demonfångarna är så underbetalda och hatade :s

    Har dock andra boken hemma och kommer att läsa den inom kort :)

    SvaraRadera
  2. Nej, vad tråkigt!!! Den här var jag jättesugen på att läsa!

    SvaraRadera
  3. Vad synd! Jag som har den stående i bokhyllan...

    SvaraRadera