tisdag 10 januari 2012

Diskussionsfråga 3: Bokmisshandel?

Okej denna diskussionsfråga ska alltså handla om bokmisshandel, haha. Så jag kan väll börja med att säga att jag tyvärr tyvärr tillhör den skaran som misshandlar sina böcker. Här ska ni få lite bildbevis. 








Jag knäcker alltså ryggarna på mina häftade böcker, gör hundöron för att markera mina favoritcitat, och sedan har vi ju även kära Harry Potter och Fenixorden som jag helt enkelt läst så mycket att ryggen håller på att gå av. Men så kommer vi ju även till det faktum att jag inte bryr mig särskilt mycket om de här sakerna. För jag är en sådan person som älskar när böcker ser slitna och lästa ut, för det ser så trevligt ut i bokhyllan med alla sönderlästa böcker. Jag vet dock att många andra är väldigt rädda om sina böcker och säkert sitter och svär åt mig i detta nu, haha. Men jag skulle aldrig få för mig att till exempel lägga en bok upp och ner med sidorna öppna, eller vad man nu ska kalla det. Så även jag har väll mina gränser.. eller något i den stilen.


Så vad tycker ni? Är ni bokmisshandlare eller är ni väldigt rädda om era böcker?

22 kommentarer:

  1. Jag är otroligt rädd om mina böcker! Om de får repor så får jag ångest. Och om mina såg ut som de du visade där ovan och det var mina favoriter, då hade jag köpt nya likadana.
    När jag såg bilderna så for en rysning genom kroppen på mig, haha :P

    SvaraRadera
  2. Jag är väldigt rädd om mina böcker,men samtidigt så är jag väldigt duktig på att spilla saker i dem när jag äter!
    Men inte som dina,för jag spiller mest på insidan,sliter inte ut baksidan :P

    SvaraRadera
  3. Jag är precis som du! Jag vill att mina böcker ska se lästa och älskade ut. Det är brutna ryggar och hundöron överallt :)

    SvaraRadera
  4. Jag är bokmisshandlare. Så gott som alla mina inbundna böcker har söndriga pappersomslag och mina pockets ser ut som dina. Jag slänger dem lite vart som helst och har böcker nertryckta i överfyllda väskor. Spiller i dem när jag äter (av misstag, alltså) gör jag också ... och på den senaste tiden har jag till och med börjat vika hundöron i de stackars böckerna. Hemskt ju, men jag gillar slitna böcker, så att den syns hur lästa och älskade de är.

    SvaraRadera
  5. Jag är nog som du. Det är knäcka och lossade ryggar i många av dem. Men det är mycket mysigare. Jag vill kunna se på dem att det är mina favoritböcker eftersom de är sönderlästa. Hundöron gör jag dock bara i pocketböcker på semestern av någon anledning. Men jag lägger de öppna upp och ner hela tiden.

    SvaraRadera
  6. Åh gud, rös när jag såg bilderna :p
    Jag är superförsiktig med mina böcker, alla ska helst se olästa ut. Och när jag läser nya böcker så vågar jag inte ens öppna upp dem helt för jag är rädd att det ska bli sprickor på ryggen. Dock är jag inte lika rädd om biblioteksböcker, men hundöron och matfläckar är ett stort NEJ.

    SvaraRadera
  7. Jag är jätterädd om mina böcker! Jag blir superledsen om någon går sönder. Usch. Jag rös också när jag såg bilderna.

    SvaraRadera
  8. Jag är jätteförsiktig med mina böcker. Vill knappt öppna nya häftade och pocketböcker, eftersom man måste "vika" dem lite. Klarar heller inte av hundöron: Använder små post-it lappar istället. Biblioteksböcker är jag inte lika försiktig med, men om den är ny så försöker jag att inte förstöra det nya med den. :)

    SvaraRadera
  9. Är något mitt emellan det som beskrivits, vet inte att jag brutit några ryggar på böcker och Harry Potter böckerna är de heligaste ting jag har. ^^ Men hundöron och liknande förekommer överallt, vill att de ska se älskade och lästa ut helt enkelt!

    SvaraRadera
  10. Jag är ganska försiktig med mina böcker, men ryggarna brukar brytas när jag läser häftade böcker (i alla fall om de är "hårda" ryggar på dem)och ibland tycker jag att det ser charmigt ut. Så på mina nya häftade (engelska) Harry Potter-böcker blir ryggarna brutna (tänk Harry Potter and the Order of Phoenix häftad! Den kommer ju gå sönder!) och på dem ser det bara charmigt ut (enligt mig!).
    Jag lägger vissa pockets och häftade böcker uppochner med sidorna öppna (mest när bokmärket ligger för långt bort), men jag brukar kolla om det syns något på boken sen av det och det beror på vilken bok det är...

    Jag viker dock inte hundöron, det tycker jag förstör boken!

    Om jag skulle låna en kompis bok skulle jag vara mycker mer försiktig (ALDRIG bryta bokens rygg!). Jag skulle inte bli glad om någon skulle låna en bok av mig och bryta ryggen på den, det är en helt annan sak än om jag gör det själv. Knäppt.

    Så jag är väl bokmisshandlare till hälften ;)

    SvaraRadera
  11. Jag är helt sjukt rätt om mina böcker. Så pass rädd att jag verkligen knappt vågar låna ut dem. Till någon. Jag hatar känslan av att inte veta vad de gör med mina böcker. Jag gör mitt allra bästa för att inte förstöra mina böcker,speciellt pocket eftersom deras ryggar så lätt går sönder. Ibland tycker jag till och med själv att jag går till överdriftxD Eftersom jag helst inte lånar ut böcker till andra så brukar jag även låta bli att låna från andra, bara för att det ska vara rättvist^^
    Så jag är vääldigt rädd om mina böcker, fast ibland tycker jag att det kan se fint ut att boken verkligen ser läst ut, även om jag själv aldrig skulle vilja att min bok såg ut så^^

    SvaraRadera
  12. Jag är jätterädd om mina pockets. Får ångest om jag råkar vika hundöra eller om kanten blir vikt :p

    SvaraRadera
  13. Behövs nästan varningstext för sådana bilder :P

    Hahaha nä men jag är jätterädd om mina böcker. Vill att de ska se nya ut =) Glansiga och fina, köper många böcker efter omslag :P väljer noggrant vilket omslagstyp jag ska ha om en serie har olika.

    =) men det är ju kul att folk är olika!

    SvaraRadera
  14. Mina ögon gör ont!! Haha. Jag gllar också använda böcker (och de är mycket lättare att läsa) men jag kan inte förstöra dem själv. Kan verkligen inte.

    SvaraRadera
  15. När det gäller pocketböcker är det ganska oundvikligt efter många omläsningar att de ser ut som på dina bilder. Tycker iaf jag =)

    SvaraRadera
  16. Usch usch... nä du, jag är jätterädd om mina böcker. Det går inte att se vilka av mina böcker i bokhyllan som är lästa och vilka som är olästa. Därför är jag sjukt nog med vem som får låna av mig.

    SvaraRadera
  17. Även om jag är rädd om böckerna, inte kan med hundöron mer än i kurslitteratur osv, så tycker jag att man ändå ska kunna se att böckerna är lite lästa. Pockets är svåra att vara rädd om, men jag gör så gott jag kan med alla böcker. Ingen ser hittills ut som dina, vilket antagligen bevisar att jag nog är ganska pedantisk, med förstående drag... (: Haha. (;

    SvaraRadera
  18. Sv: Har faktiskt tänkt göra en bookshelf-tour ett tag, men när vet jag inte. Men nån gång så :D

    SvaraRadera
  19. Jag har inget emot att böcker (speciellt bokpärmar) blir slitna med tiden – det hör liksom till. Men den där bilden med hundörat… Huva! Det är nåt jag inte klarar av. Det gör ont i mig att tänka på hur man kan vika ett hörn på det viset. Nej, till citat sätter jag färgglada postit-lappar :)

    SvaraRadera
  20. Jag är väldigt, väldigt rädd om mina böcker. Så fort jag ser någon göra hundöron i böcker sliter jag av en bit papper från något block i närheten och ger dem men värst av allt är nog när pocketböckerna blir slitna och vikta på ryggen. Det är därför jag hatar att låna ut mina böcker eftersom de alltid kommer tillbaka skadade.

    SvaraRadera
  21. Jag är nog tyvärr lite av en bokmisshandlare jag också. Jag brukar göra hundöron för att markera var i boken jag är någonstans. Vissa lösa omslag har blivit lite trasiga och ryggen till en av mina favoritböcker har lossnat. I min bokhylla kan man se ganska tydligt vilka böcker som är mest lästa, men jag försöker ändå vara ganska försiktig med mina böcker.

    SvaraRadera
  22. Jag blev helt förskräkt när jag såg bilderna. Så skulle jag aldrig behandla mina böcker. Dom ska se som nya ut. Och jag skulle aldrig komma på tanken att vika hundöron. Däremot brukar jag lägga vykort, kvitton och andra lappar med datum på som bokmärken för att veta när jag läste boken senast, så i mina favurit böcker ligger en hel bunt med lappar. Jag är också väldigt noga med vilka jag lånar ut mina böcker till.

    SvaraRadera