onsdag 4 januari 2012

Heist Society - Ally Carter

Titel: Heist Society
Författare: Ally Carter
Antal sidor: 287
Förlag: Hyperion
Utgivningsår: 2010


When Katarina Bishop was three, her parents took her on a trip to the Louvre…to case it. For her seventh birthday, Katarina and her Uncle Eddie traveled to Austria…to steal the crown jewels. When Kat turned fifteen, she planned a con of her own—scamming her way into the best boarding school in the country, determined to leave the family business behind. Unfortunately, leaving “the life” for a normal life proves harder than she’d expected.

Soon, Kat's friend and former co-conspirator, Hale, appears out of nowhere to bring Kat back into the world she tried so hard to escape. But he has a good reason: a powerful mobster has been robbed of his priceless art collection and wants to retrieve it. Only a master thief could have pulled this job, and Kat's father isn't just on the suspect list, he is the list. Caught between Interpol and a far more deadly enemy, Kat’s dad needs her help.

For Kat, there is only one solution: track down the paintings and steal them back. So what if it's a spectacularly impossible job? She's got two weeks, a teenage crew, and hopefully just enough talent to pull off the biggest heist in her family's history--and, with any luck, steal her life back along the way.



Ni vet de där få tillfällena då man snubblar över en bok som man helt enkelt inte kan sluta tänka på? När man sitter och klottrar karaktärernas namn i sina anteckningsböcker? När man inte vill att boken ska ta slut, men ändå måste man fortsätta läsa för att få veta vad som händer? Japp, Heist Society var exakt en sådan bok. 


Den var fenomenal i mina ögon. Jag hade inga som helst förväntningar då jag öppnade boken, tänkte väll att det skulle bli en trevlig läsning eller något i den stilen, men boken var så mycket, mycket mer. Genast sugs man in i berättelsen och författaren introducerar skickligt nya karaktärer allt som boken fortsätter. Jag kan säga att jag log fånigt för mig själv då man först fick träffa på Hale, som jag, ja, nog är lite kär i. Jag menar, han är en tjuv med solglasögon. ("You know what? Never mind. Either way, I'm in Kat." He seemed utterly resloved as he slipped on his sunglasses. "I'm all in.") Ett av många underbara Hale moment, som för övrigt fortfarande får mig att flina stort och fånigt. 


Boken handlar alltså om tonårstjuvar. Kat bestämde sig för ett tag sedan att lämna det livet bakom sig, men när hennes pappa blir hotad till livet måste hon ge sig tillbaka. Och även Kat gillar jag väldigt mycket. Hon var en rolig huvudkaraktär som man kunde känna och skratta med. Hon är bäst på det hon gör, och det är så härligt med en kvinnlig huvudkaraktär som kan tänka med huvudet (vilket många huvudpersoner i YA-genren verkar vara oförmögna till?) 


Och, suck, själva tjuv-grejen, jag är helt förälskad i den. Jag älskade hur gänget gjorde sina planer och kom fram till fler och fler ledtrådar som sidorna gick. De var geniala helt enkelt. Haha, det är nästan så jag själv har lust att bli tjuv, bara för att få sitta och göra upp planer för att sedan utföra dem, och självklart, lyckas. Och "tjuvfamiljen" var så älskvärd och underbar att det gör lite ont i mig att jag bara kan vara med dem genom ord. 


Jag skulle kunna babbla på hur länge som helst om hur underbar boken var. Helt klart en ny favoritserie. Suktar just nu väldigt mycket efter andra delen i serien och funderar väldigt starkt på att bryta mitt köpförbud (gråter lite inombords vid tanken på att inte ha den i mina händer på flera månader). Men vi får väll se hur det blir. Så jag ger så länge ett litet tips till er: läs boken och älska den mycket, för det är den värd. 


Betyg: 5/5

10 kommentarer:

  1. Oj, vad bra den verkar! Tänker definitivt läsa denna någon gång :)

    SvaraRadera
  2. Åh, den här serien har jag varit intresserad av hur länge som helst. Nu efter att jag har läst din recension måste jag inkludera den vid nästa köptillfälle :)

    SvaraRadera
  3. Har velat läsa något av Ally Carter i evigheter ... tror nog att jag måste slänga in den här i min nästa bokbeställning nu.

    SvaraRadera
  4. *springer och köper Heist Society* Har velat läsa boken i ett par år nu, och din recension (älskart!) avgjorde saken. Måste. Ha.

    SvaraRadera
  5. Nu blev jag helt plötsligt väldigt sugen på att läsa den här!:D

    SvaraRadera
  6. Aaah vad spännande! Din recension gör mig jätteintresserad, för jag älskar att läsa om avancerade planer och smarta människor.

    Sv: Visst är den? Jag läser en bok som den passar så bra in på. Om spöken och barn som är döda. Haha. Älskar det.

    SvaraRadera
  7. Det skulle vara jätteroligt om du ville titta in en snabbis på min nya bokblogg! Måste även få säga att din är väldigt bra! :)
    wonderfulbooks.blogg.se
    Kram/Sanna

    SvaraRadera
  8. Gud vilken underbar header du har!

    SvaraRadera
  9. Jag läste Heist Society alldeles nyligen, efter några års längtan. Dock hade jag sjuuukt höga förväntningar (stackars bok), men den lyckades ge ett gott intryck trots det. Jag älskar särskilt hur bra Kat var med Taccone. Underbart med en begåvad huvudperson! Ser fram emot att läsa tvåan ...

    SvaraRadera
  10. Jag har läst den på svenska och total älskade den! Ska se om jag kan köpa hem de andra delarna också på engelska! :)

    SvaraRadera