lördag 28 januari 2012

Tretton Skäl Varför - Jay Asher

Titel: Tretton Skäl Varför (Thirteen Reasons Why)
Författare: Jay Asher
Antal sidor: 302
Utgiven: 9 September 2010 (i Sverige)

Clay Jensen vill inte ha något att göra 
med banden som Hannah Baker spelade 
in. Hannah är död, resonerar han. Hennes 
hemligheter ska begravas med henne. 

Sedan berättar Hannahs röst för Clay 
att han finns med på hennes band - och 
att han, på någo sätt, är medskyldig 
till hennes död. 

Clay fortsätter att lyssna hela natten. 
Han följer Hannahs inspelade röst 
genom den lilla staden... 

... och det han upptäcker förändrar 
hans liv. 

För alltid. 

Vanligtvis undviker jag sånna här böcker. Jag har egentligen aldrig varit något jätte stort fan av tonårsböcker om problem och död och hemskheter. Men så vann jag den här i en tävling och blev faktiskt rätt förvånad när den kom och jag kände att jag verkligen såg fram emot att läsa Tretton Skäl Varför.

Och jag är glad att jag läste den. Visserligen visste jag redan hur små handlingar kan skada en på ett sätt andra kanske inte tror, men det var ändå bra att få läsa om det. Jag gillar verkligen Hannah, tjejen som berättar om sin historia på banden. Mycket mer än jag gillar Clay. Jag tyckte mest hans tankar var jobbiga och inte alls lika intressanta att läsa om. Och jag blev ofta förvirrad då det helt plötsligt bytte POV (vilket det gör väldigt ofta). Ibland noterade jag inte att det bytte från kursiv stil till vanlig och tvärt om. Sedan kunde det även vara så att när Hannah berättade om en hemsk händelse så berätta Clay i detalj om hur han drack sin milkshake eller något i den stilen, haha. 

Boken är rätt så kort och blev aldrig riktigt långtråkig i min mening. Man ville hela tiden veta vem som skulle vara på nästa band och hur denna person skulle påverka Hannah och hennes beslut att ta sitt liv. Ibland blev det nästan lite skrämmande att läsa. Jag kan inte föreställa mig hur Clay måste ha känt sig då han lyssnade på banden. 

Så ja. En bra och viktig bok som jag helt klart tycker ni ska plocka upp. Även såhär i efterhand tänker jag mycket på boken, och den kommer nog inte lämna mina tankar på ett bra tag. Och så hoppas jag verkligen att berättelsen har lärt många en läxa. Ord och handlingar kan skada mer än man tror. 

Betyg: 4/5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar