tisdag 31 januari 2012

Wolfsbane - Andrea Cremer

Titel: Wolfsbane
Författare: Andrea Cremer
Antal sidor: 390
Förlag: Penguin
Utgivningsdatum: 26 Juli 2011

When Calla Tor wakes up in the lair of the Searchers, her sworn enemies, she's certain her days are numbered. But then the Searchers make her an offer, one that gives her the chance to destroy her former masters and save the pack and the man she left behind. Is Ren worth the price of her freedom? And will Shay stand by her side no matter what? Now in control of her own destiny, Calla must decide which battles are worth fighting and how many trials true love can endure and still survive.

Jag var helt uppslukad av den här boken, och den höll mig helt klart uppe allt för länge ett par nätter bara för att det var så svårt att släppa taget om den. Vilket medförde att det blev ännu svårare att ta sig upp ur sängen på morgonen, men det var det väll värt, haha.

De första kanske 200 sidorna må vara lite händelselösa, vilket sänker boken lite i mina ögon, men det gjorde ändå inte så mycket då Cremer är så bra på att fängsla sina läsare, och det var sällan det blev en långtråkig stund. Men det är först efter de tvåhundra sidorna som jag känner att boken tar fart på riktigt. Det må vara en typisk andra boken i en serie som känns mer som en uppladning för sista delen, men den var ändå riktigt, riktigt bra.

Jag välkomnade varmt de nya karaktärerna man blev introducerad för, och min favorit bland the Searchers måste nog vara Connor. Gillade honom väldigt starkt. Men så kommer vi ju även till det faktum att jag saknade Callas folk väldigt mycket. Jag förstår att det var viktigt för berättelsen att de var borta så mycket som de var, men det är ändå ett litet minus.

Om vi ska prata triangeldramat så är jag helt klart team Ren. Han gjorde visserligen en sak i Wolfsbane som jag ogillade rätt så starkt, men ändå, Ren ska vara med Calla. I första boken tyckte jag Shay var helt okej har jag för mig, men i den här boken sjönk han verkligen i mina ögon. Ush ush, jag har onda aningar om att tredje boken inte kommer få det slut jag vill ha. Men låt oss hålla tummarna och hoppas att Andrea Cremer vet vad hon håller på med.

Jag skulle ha gett boken ett högre betyg, men det känns ändå inte som den når upp ända till en femma. Kanske för att det var som jag sa den där typiska andra boken i serien, eller för att början var så händelselös med mest en massa förklaringar eller för att mina favoritkaraktärer knappt var med. Något var det i varje fall. En väldigt stark fyra får den dock, och nu sitter jag här och kan knappt vänta tills jag får sista boken i mina händer. För jag måste bara få veta hur det hela slutar.

Betyg: 4/5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar