måndag 20 februari 2012

Destiny's Fire - Trisha Wolfe

Titel: Destiny's Fire
Författare: Trisha Wolfe
Antal sidor: 224
Förlag: Omnific Publishing
Utgivningsdatum: 10 Januari 2012

It’s the year 2040, and sixteen-year-old Dez Harkly is one of the last of her kind—part of a nearly extinct race of shape-shifters descended from guardians to the Egyptian pharaohs. Her home and her secret are threatened when the Council lowers the barrier, allowing the enemy race to enter the Shythe haven.

As the Narcolym airships approach, Dez and her friends rebel against their Council and secretly train for battle. Not only is Dez wary of war and her growing affection for her best friend Jace, but she fears the change her birthday will bring. When Dez’s newfound power rockets out of control, it’s a Narcolym who could change her fate… if she can trust him.

Dez’s guarded world crumbles when she discovers why the Narcos have really come to Haven Falls, and she's forced to choose between the race who raised her and the enemy she's feared her whole life.


Destiny's Fire var en sådan bok som jag redan efter första kapitelet tyckte om rätt så mycket. Det var en mysig värld att få begrava sig i och ägna några timmar av sitt liv åt. Boken var väldigt kort så den blev aldrig direkt långtråkig, utan jag tyckte den för det mesta höll en bra takt.

Världen författaren har målat upp består av shape-shifters som härstammar från Egypten. När man blir tillräckligt gammal (kommer inte ihåg åldern, haha) så blir man en "full" shape-shifter och kan alltså byta form, medans man man innan bara är "halv". Dez har bara någon vecka kvar tills hon ska bli en riktigt shape-shifter och det är där resen börjar.

Dez tyckte jag var helt okej som karaktär, ingen som stod ut sådär jätte mycket, men inte heller någon jag tyckte var överdrivet jobbig. Mitt största probem med henne måste vara att hon så snabbt fick känslor för Reese, och efter att hon träffat honom bara lämnade Jace (som hon typ haft känslor för) i sticket. Där drogs boken ner lite i mina ögon och jag tyckte rätt så otroligt synd om stackars Jace. Och är det bara jag eller är det ofta så när det finns två kärleksintressen i en bok att en av killarna alltid ska komma på tjejen med att kyssa den andra? Jag mår alltid lika dåligt i själen, haha. Tycker helt ärligt att det är jätte jobbigt och vill bara slå till huvudpersonen.

Jag kan inte säga att det var något som stod ut sådär jätte mycket i boken, men jag gillade verkligen när gänget begedde sig till den nya skolan. Slutet var också rätt så bra, och jag måste säga att jag gillade romansen i boken rätt så mycket även om den var väldigt rushad. Så Destiny's Fire får en tumme upp och jag ska högst troligen fortsätta med serien! Har velat lite mellan om jag ska ge boken 3.5 eller 4. Det lutar kanske egentligen mer åt en 4, för boken var verkligen bra, menmen, det är svårt det där med att sätta betyg! Det känns aldrig som jag är rättvis..

Betyg: 3.5/5

2 kommentarer:

  1. Låter riktigt bra! Även om jag inte är förtjust i böcker där fokus ligger på romanser.

    SvaraRadera
  2. Sv: Jaa, jag tycker Fallen Ängels titel låter väldigt spännande, men Förlorad ängels titel tycker jag bara det är dålig fantasi/dålig idé på titelns böcker. Men när dem väl har börjat med att ha titlarna "... Ängel" så är det lite konstigt att ha Noras val helt plötsligt... Och Noras val låter inte så lockande, men omslaget är väldigt snyggt! ;)

    SvaraRadera