onsdag 29 februari 2012

Scarlet - A.C. Gaughen

Titel: Scarlet
Författare: A.C. Gaughen
Antal sidor: 292
Förlag: Walker Childrens
Utgivningsdatum: 14 Februari 2012


Many readers know the tale of Robin Hood, but they will be swept away by this new version full of action, secrets, and romance.

Posing as one of Robin Hood’s thieves to avoid the wrath of the evil Thief Taker Lord Gisbourne, Scarlet has kept her identity secret from all of Nottinghamshire. Only the Hood and his band know the truth: the agile thief posing as a whip of a boy is actually a fearless young woman with a secret past. Helping the people of Nottingham outwit the corrupt Sheriff of Nottingham could cost Scarlet her life as Gisbourne closes in.

It’s only her fierce loyalty to Robin—whose quick smiles and sharp temper have the rare power to unsettle her—that keeps Scarlet going and makes this fight worth dying for.



Redan efter att ha läst ett kapitel hade jag en rätt så stark känsla av att jag verkligen skulle gilla den här boken. Jag har alltid älskat böcker med en historisk touch och den här omtolkningen av Robin Hood var ju bara för bra. Jag tycker att när vissa författare skriver en berättelse om en historia som blivit sagd så många gånger redan, så kan det bli lite tjatigt och istället för att hålla andan av spänning så himlar man bara med ögonen. Men så var det inte alls här. Kanske berodde det lite på att jag faktiskt inte var så bekant med berättelsen av Robin Hood (har bara sett Disneys version, haha), eller för att A.C. Gaughen faktiskt lyckades göra den så unik och samtidigt ungdomlig som den var.


Scarlet gillade jag från första början. Hon är tuff och står på sig, låter inte män trampa på henne och är minst lika bra som dem när det kommer till tjuvmakeri och knivkastning. Det är roligt att läsa om en kvinna från den tiden som faktiskt var stark, även om hon var tvungen att gå förklädd som mannen Will Scarlet. För det är rätt så hemskt ändå, hur de behandlade kvinnor på den tiden.


Och sedan har vi ju även killarna i gänget. Självaste Robin Hood, John Little och Much! Och jag älskade dem alla rätt så mycket. Robins och Scars kemi sprakade ju genom hela boken och jag kan knappt vänta tills jag får uppföljaren i min hand! Inte för jag vet om det kommer en uppföljare, men slutet lämnade helt klart plats för en, och jag skulle nog bli en aning sur om det där faktiskt var det riktiga slutet, haha. 


Boken har sina småfel som jag upptäckte under läsandets gång, men för att vara ärlig var det rätt lätt att blunda för dem. Och får jag bara säga att boken är så snygg att jag vill dö? Jag älskar omslaget. Så otroligt snyggt. Jag tror kanske inte att boken skulle passa för alla dock. Om du inte gillar historiska miljöer eller Robin Hood eller omtolkningar av Robin Hood, eller ja, ni förstår poängen, så kanske detta inte är något för dig. Men om du gör det så föreslår jag att du klickar hem boken snabbt som tusan!


Betyg: 4.5/5

3 kommentarer:

  1. Åh! ROBIN HOOOD!!! Jag mååååste läsa den här boken!!! :D

    SvaraRadera
  2. Jag gillar Robin Hood och det låter som en bra bok :) Jag vill läsa den :)

    SvaraRadera
  3. Åh den här boken vill/måste/ska jag ha!

    SvaraRadera