söndag 5 februari 2012

The Sky is Everywhere - Jandy Nelson

Titel: The Sky is Everywhere
Författare: Jandy Nelson
Antal sidor: 272
Förlag: Speak
Utgivningsdatum: 1 Januari 2010


Lennie plays second clarinet in the school orchestra and has always happily been second fiddle to her charismatic older sister, Bailey. Then Bailey dies suddenly, and Lennie is left at sea without her anchor. Overcome by emotion, Lennie soon finds herself torn between two boys: Bailey's boyfriend, Toby, and Joe, the charming and musically gifted new boy in town. While Toby can't see her without seeing Bailey and Joe sees her only for herself, each offers Lennie something she desperately needs. But ultimately, it's up to Lennie to find her own way toward what she really needs-without Bailey. 


Jag älskar när en bok som man inte alls hade några höga förväntningar på totalt slår andan ur en. Jandy Nelson skrev så träffsäkert och en del citat slog rot i mitt hjärta och fick tårar att rinna nerför mitt ansikte. Jag låg och läste alldeles för länge en torsdagskväll bara för att läsa ut boken och jag var nog lite av ett vrak. Tårar rann nerför mitt ansikte och mellan dem så skrattade jag och log för humor fanns det ju även det gott om.


Jag fastnade inte för boken till att börja med. De kanske första hundra sidorna eller så tyckte jag bara den var helt okej, men någonstans under bokens gång blev jag fast. Jag gillade verkligen Lennie som huvudkaraktär och förstår henne och hennes sorg och kampen att komma över den, samtidigt som man får dåligt samvete så fort man ler och skrattar. Jag har varit där en gång och jag vill minnas att jag kände nästan precis så. Men sedan har vi ju Joe också. Det underbara kärleksintresset som jag likt som Lennie föll för rätt så ordentligt. 


Något jag verkligen gillade med boken var Lennies dikter som dök upp titt som tätt i boken. Genom dem kunde man förstå Lennies sorg över att ha förlorat sin syster ännu mer, och man lärde känna Bailey trots att hon var död. Man fick veta mer om deras "relation" till deras mamma som de aldrig känt, och hur Lennie alltid varit i skuggan av sin syster. 


The Sky is Everywhere är en mycket fin ungdomsbok som jag inte tycker att någon därute borde missa. Jandy Nelson vet verkligen hur man förmedlar känslor via ord och rörde mig både till många tårar och många skratt, och det är inte ofta jag gråter till böcker. Så missa för allt i världen inte denna underbart fina bok!


Betyg: 4.5/5

En av mina favoriter av Lennies alla dikter:

"Gram made me go to the doctor
to see if there was something wrong
with my heart.
After a bunch of tests, the doctor said:
Lennie, you lucked out.
I wanted to punch him in the face,
but instead I started to cry
in a drowning kind of way.
I couldn't believe
I had a lucky heart
when what I wanted
was the same kind of heart
as Bailey.
I didn't hear Gram come in,
or come up behind me,
just felt her arms slip around my shaking frame,
then the press of both her hands hard
against my chest, holding it all in,
holding me together.
Thank God she whispered,
before the doctor or I
could utter a word.
How could she possibly have known
that I'd gotten good news?"

3 kommentarer:

  1. Frågestund på bloggen, kika gärna in och lämna en liten fråga! :D

    SvaraRadera
  2. Åh, den är så bra, älskar Joe och Lennies kärlek! =)

    SvaraRadera
  3. Åh, jag fick precis hem den på posten! Hoppas jag gillar den lika mycket som du!

    SvaraRadera