söndag 26 februari 2012

Tiger's Curse - Colleen Houck

Titel: Tiger's Curse
Författare: Colleen Houck
Antal sidor: 502
Förlag: Sterling
Utgivningsdatum: 1 Januari 2011

The last thing teenager Kelsey Hayes thought she'd be doing over the summer was meeting Ren, a mysterious white tiger and cursed Indian prince when she learns she alone can break the Tiger's curse, Kelsey's life is turned upside-down. The unlikely duo journeys halfway around the world to piece together an Indian prophecy, find a way to free the man trapped by a centuries-old spell, and discover the path to their true destiny.


Den här boken startade verkligen inte bra enligt mig. Första halvan var rent ut sagt ett sömnpiller och hela berättelsen är fylld av vad jag brukar kalla "tomma ord". Alltså ord som vi som läsare inte alls är intresserade av att veta. Typ som vad Kelsey äter för mat, hur hotellet hon sov i var, hur hennes omgivning såg ut, reflekterande osv osv. Sådant kan vara nödvändigt att läsa i viss grad, men här blev det alldeles för mycket. 


Och så kommer vi till huvudpersonen Kelsey, som för mig inte var det minsta verklighetstrogen. Det var särskilt hennes dialoger som jag störde mig på, för jag köpte inte att en tjej som snart skulle fylla 18 år skulle säga vad som kom ut ur hennes mun. Och alla "smeknamn" hon gav kärleksintresset Ren? Superman, Mr. Handsome och Mister? Nej, bara nej. Ren var för övrigt en helt okej karaktär i början. I slutet föll han lite i mina ögon och jag börjar verkligen få nog av killar som är perfekta och super snygga och tjejen rodnar bara hon ser på honom. (För att citera Kelsey: "I raised my eyes and gasped softly. He was breathtaking! So handsome, I wanted to cry.") Så snygg att du vill gråta? Okeeej. Och det finns en sista sak jag vill klaga lite på och det är hur Kelsey plötsligt ändrade sig enligt Ren mot slutet av berättelsen. Jag köpte det inte.


Det finns dock några fina stunder. Jag gillade verkligen att boken utspelade sig i Indien och när de var på sina uppdrag så var boken faktiskt rätt så bra. Problemet var väll att takten var så långsam. För mycket prat, för lite action. Och den mest intressanta karaktären enligt mig måste nog var Kishan. Han är lite som Damon i The Vampire Diaries medan Ren är som Stefan. Och ja, jag misstänker väll att det kommer bli en fajt mellan bröderna om vem som ska få flickan. Eller något i den stilen. 


Tiger's Curse var alltså inte någon bok för mig, men den var inte helt värdelös. Fina stunder hade den, om än en väldigt irriterande huvudkaraktär och massa kärleksbråk som var oerhört irriterande mot slutet. 


Betyg: 2/5

7 kommentarer:

  1. den har ju så snyggt omslag att jag blev lite sugen på att läsa den men nu när jag läste din recension är jag inte så sugen längre.

    SvaraRadera
  2. Läser den för tillfället och håller hittills med dig angående det mesta. Har dock redan uppföljaren i min bokhylla, så det ska bli intressant om den är bättre, då.

    SvaraRadera
  3. Omslaget hade de i alla fall lyckats med, otroligt snyggt!

    SvaraRadera
  4. Sv; Ja, så kanske det är! Jag har hört båda två men varit lite osäker så jag chansade på den ena, men då har du säkert rätt! Tack! :D

    SvaraRadera
  5. Tråkigt har precis köpt den boken.. =( Men får se om jag tycker annorlunda! ^^

    SvaraRadera
  6. Har precis gjort en bokvideo, skulle vara snällt om du kommenterade vad du tyckte och ge gärna tips på hur jag kan bli bättre! :)

    SvaraRadera
  7. Svar: Vad kul att du gillade min video:D

    SvaraRadera