torsdag 15 mars 2012

Diskussions fråga 4: Dåligt med blonda tjejer?

Jag ska börja med att klargöra en sak för er. Jag har blont hår, gröna ögon och är väll egentligen sådär allmänt svensk av mig. Och inte är det väll något fel med det? Att ha blont hår liksom? Ändå känns det som att blonda tjejer underkastas lite i YA litteraturen. Det är sällan man ser en blond tjej som är hjälten.. eller har jag fel? För personligen tycker jag att det är väldigt få tuffa tjejer i ungdomsböcker som är just blonda. Och visst, blonda tjejer har ju fått en sorts stämpel.. ni vet, dumma blondiner, blondiner har roligare.. osv osv. Pfft, säger jag. Jag är blond och inte känner jag mig efterbliven för det. Så jag forskade vidare lite i detta och gjorde två listor: en med blonda starka kvinnokaraktärer och en med mörkhåriga.

Blonda:
- Evie från Paranormalcy
- Calla från Nightshade (för hon va blond va?)
- Annabeth från Percy Jackson
- Maximum Ride från Maximum Ride (ibland beskrev författarna henne som blond och ibland som brun.. men jag kommer alltid se henne som blond, haha)
- Tris från Divergent (jag har för mig hon va blond iaf)

Mörkhåriga:
- Katniss Everdeen från The Hunger Games
- Tessa Gray från The Infernal Devices
- Rose Hathaway från Vampire Academy
- Scarlet från Scarlet
- Alex från Covenant
- Hermione från Harry Potter
- Sophie Mercer från Hex Hall
- Anna Oliphant från Anna and the French Kiss
- Aliena från Svärdet och Spiran (ingen ungdomsbok.. men ändå)
- Arya från Arvtagaren
- Isabelle Lightwood från The Mortal Instruments
- Kat från Heist Society
- Katsa från Graceling
- Mia från If I Stay

Okej, slutsats alltså. Det finns bara fem stycken blonda tjejer i ungdomslitteraturen som jag känner att jag kan se upp till någorlunda. Och undertiden så finns det så otroligt många svart/brunhåriga tjejer. Kalla mig petig om ni vill, men jag tycker helt klart att ungdomslitteraturen behöver fler ljushåriga tjejer vi kan se upp till!

Så vad tycker ni? Är detta något även ni tänkt på?

(OBS! Kan väll säga att jag redan nu inser att jag säkert glömt rätt så många grymma karaktärer. Så lämna en kommentar om ni tycker jag saknar någon).

12 kommentarer:

  1. Nej, jag har faktiskt aldrig tänkt på det- jag är brunett.

    SvaraRadera
  2. TACK för det här inlägget. Har väldigt länge tänkt samma sak! Ungdomslitteraturen behöver helt klart fler blonda tjejer man kan se upp till! :D

    SvaraRadera
  3. Jag har också tänkt mycket på det. Jag är också blond så det kan ju bli lite smått irriterande när de flesta blonda tjejer i böcker anses vara tröga. Så jag håller med dig och Anna, vi behöver fler blonda tjejer att se upp till!;)

    SvaraRadera
  4. Jag har faktiskt aldrig tänkt på det... Är det för att jag är mörkhårig? Hur som helst så har jag aldrig reagerat på det.

    SvaraRadera
  5. Jag vet några fler blondiner:
    Hana från Dilerium
    Rhine från Wither (hon kanske har mörkblont, men ändå)
    Megan från The Iron King
    Astrid från Gone-serien

    Men du har rätt, jag har också tänkt på det. Konstigt X)

    SvaraRadera
  6. Jag glömde Luna Lovegood! Hon är ju en blond hjältinna hon också :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja juste! Luna får man inte glömma! :D

      Radera
  7. Inte för att vara petig, men att författare gör karaktärerna mörkhåriga kan bero på att det finns så många nyanser, allt från svart till sandré. Blont blir inte lika brett att välja mellan. Dock ogillar jag allt som har med blondinskämt och fördomar om blondiner att göra, kan även hålla med om att fler böcker med riktiga kick ass blondiner behövs! ;)

    SvaraRadera
  8. Har faktiskt aldrig tänkt på det. Kanske för att jag själv har mörkt hår? Antagligen. Man tänker väl alltid mer på sådant som relaterar till en själv. Fast när jag tänker efter så brukar jag inte tänka på karaktärers hårfärg överhuvudtaget. Eller inte tjejernas, mer vad killarna har, haha. Men håller verkligen med dig, särskilt ungdomsböcker borde väl visa att något så ytligt som hårfärg inte definierar vem man är som person. Att även blonda tjejer kan vara hjälten i berättelsen liksom. Författarna borde tänka lite mer på Buffy när de skriver ^^

    SvaraRadera
  9. Jag håller med dig - är själv blond - och jag tycker det är lite synd. Blonda tjejer inom YA litteraturen är oftast den karaktären som alla älskar att hata. Sedan finns det ju såklart blonda hjältinnor också men dem flesta har en typ av biroll i böckerna i så fall kan jag känna. Det är lite synd... Men intressant inlägg! :D

    SvaraRadera
  10. Oooja, har tänkt på det många gånger (är själv blond). Fick en lust att ändra en karaktärs mörka hårfärg till blont nu. Vet inte varför, men mina karaktärer är för det mesta mörkhåriga. Det sitter väl så djupt rotat att man själv inte tänker på det längre. Vill dock lägga till en karaktär på blond-listan: Doll Girl/Elene från The Night Angel Trilogy av Brent Weeks. Hennes karaktärsutveckling är ganska intressant då hon går från att vara en liten tyst flicka till en väldigt modig kvinna.

    SvaraRadera
  11. HÅller med dig. Själv är jag dock brunhårig. Kan det bero på att man är rädd att framställa blonda som "övermänniskor"? En slags rädsla för nazism eller något? Löjligt isåfall tycker jag.

    SvaraRadera