söndag 11 mars 2012

Half-Blood - Jennifer L. Armentrout

Titel: Half-Blood
Författare: Jennifer L. Armentrout
Antal sidor: 281
Förlag: Spencer Hill Press
Utgivningsdatum: 18 Oktober 2011


The Hematoi descend from the unions of gods and mortals, and the children of two Hematoi-pure-bloods-have godlike powers. Children of Hematoi and mortals-well, not so much. Half-bloods only have two options: become trained Sentinels who hunt and kill daimons or become servants in the homes of the pures. Seventeen-year-old Alexandria would rather risk her life fighting than waste it scrubbing toilets, but she may end up slumming it anyway. There are several rules that students at the Covenant must follow. Alex has problems with them all, but especially rule #1:Relationships between pures and halfs are forbidden. Unfortunately, she's crushing hard on the totally hot pure-blood Aiden. But falling for Aiden isn't her biggest problem--staying alive long enough to graduate the Covenant and become a Sentinel is. If she fails in her duty, she faces a future worse than death or slavery: being turned into a daimon, and being hunted by Aiden. And that would kind of suck.


Okej, jag ska börja med att klargöra några saker först. Half-Blood kunde stundtals vara läskigt lik Vampire Academy. Och då menar jag det verkligen. Vid flera tillfällen fick jag starka déjà vu känslor, och det var rätt så lätt att förutse en del saker som skulle hända, just för att den följde händelseförloppet i VA så bra. Och ja, det är ju så klart tråkigt att en bok ska vara så lik en annan och man tycker ju att författaren kunde ha varit lite mer originell (för jag har väldigt svårt att tro att det var ett sammanträffande). Men det var bara att komma över det och gilla läget, för Half-Blood var faktiskt riktigt, riktigt bra. 


Man slängs direkt in i handlingen och det är aktion från första sidan. Det är dock inte förrän några tiotal sidor senare som jag verkligen börjar fastna för boken och tycka om huvudkaraktären Alex. För hon var verkligen en bra huvudkaraktär. Och ja, rätt så lik Rose var hon. Vid flera tillfällen fick boken mig att skratta och det berodde mest på något galet Alex hade gjort.


Och så kommer vi till kärleksintresset Aidan. Alex flera år äldre tränare som erbjuder sig att träna henne för att hon hamnat så mycket efter de andra efter sina år på rymmen. Låter det bekant? Hört talas om Dimitri någon? Ja, han var alltså bokens Dimitri. Och jag gillade honom, han var helt okej, även om det inte kändes som vi fick lära känna honom så där jätte bra. Så jag hoppas verkligen på karaktärsutveckling i resten av serien! Men den karaktär jag måste vara mest intresserad av förutom Alex är nog Seth. Honom gillade jag skarpt faktiskt.


Slutet av boken fick mig att sitta som fast klistrad och jag kan väll redan nu varna för att boken är rätt så beroende framkallande. Fast på ett mycket bra sätt då. Jag kunde inte få ro förrän jag visste hur det hela skulle sluta. 


Så Half-Blood är alltså en bok jag rekommenderar starkt om man inte är så där jätte petig med att den kan vara lik VA. Jag ser hur som helst fram emot att få läsa andra boken Pure som kommer ut i April! Kan knappt vänta tills jag får hem den i brevlådan, för jag måste bara få veta hur det går för Alex och de andra.


Favorit citat: You better have had a baby, killed someone, or slept with a pure. Those are your three options. Anything less is unsuitable.” 


Betyg: 4/5

5 kommentarer:

  1. Jobbigt att den var lik Vampire Academy (även om Vampire Academy är super bra), men tur att boken var bra! :)

    SvaraRadera
  2. Jag trodde först att Sofie Thrin Johanssons bok Halvblod hade blivit översatt...Men icke, dessutom känner jag mig snuvad nu för jag trodde att hon kommit på det där med halvblod, men så är det uppenbarligen inte...

    SvaraRadera
  3. Tänkte bara hojta till om en sak som kanske piggar upp, Pure finns redan att beställa på Adlibris, hur det nu gått till och det finns en annan bok också som nämns som bok 0.5, alltså antagligen utspelar den sig innan Half-Blood men kom ut efter eller något sådant, Daimon heter den, dock slutsåld på Adlibris. Märkte det nu när jag kollade upp serien efter att ha blivit sugen på att läsa den på grund av ditt inlägg.

    SvaraRadera
  4. Sv: Jaa, man total älskar Josh! (Men man älskar Peeta mer ;) )

    SvaraRadera
  5. Svar: Tack:D Ja, det blir lätt fel eftersom man i Sverige inte direkt skulle döpa någon till MorganxD Jag satt liksom hela boken igenom och tänkte : Wow vad verkligt han beskriver tjejen^^

    SvaraRadera