måndag 26 mars 2012

Jellicoe Road - Melina Marchetta

Titel: Jellicoe Road
Författare: Melina Marchetta
Antal sidor: 419
Förlag: Harper Teen
Utgivningsdatum: 28 Augusti 2006


"What do you want from me?" he asks. What I want from every person in my life, I want to tell him. More.

Abandoned by her mother on Jellicoe Road when she was eleven, Taylor Markham, now seventeen, is finally being confronted with her past. But as the reluctant leader of her boarding school dorm, there isn't a lot of time for introspection. And while Hannah, the closest adult Taylor has to family, has disappeared, Jonah Griggs is back in town, moody stares and all.

In this absorbing story by Melina Marchetta, nothing is as it seems and every clue leads to more questions as Taylor tries to work out the connection between her mother dumping her, Hannah finding her then and her sudden departure now, a mysterious stranger who once whispered something in her ear, a boy in her dreams, five kids who lived on Jellicoe Road eighteen years ago, and the maddening and magnetic Jonah Griggs, who knows her better than she thinks he does. If Taylor can put together the pieces of her past, she might just be able to change her future.


I början av boken var jag sannerligen väldigt förvirrad. Visst jag var förberedd på det, då man har läst det i så gått som varje recension av boken. Och här kommer det från mig också: Jag fattade nästan ingenting i början. Särskilt förvirrad var jag över den kursiva stilen som dök upp ibland, och det tog en lång stund innan jag insåg vad den handlade om, och framför allt varför den existerade. Karaktärerna i Hannah berättelse höll jag inte heller någon ordning på till att börja med, och det var först i slutet jag kunde säga vem som var vem.

Men när jag kom förbi all denna förvirring så var boken rätt så underbar. Jag fick flera gånger tårar i ögonen på grund av att Melina Marchetta skrev så vackert och träffsäkert, och för att jag verkligen höll av karaktärerna hon skapat. Något jag alltid har älskat är när det finns "linjer" mellan karaktärerna. "Om jag drar så här så hänger den personen ihop med den.. och de har haft en historia.. och de kommer mötas först nu.. och han kände hennes far.. blablabla". Kanske inte den bästa förklaringen, men jag hoppas ni förstår.

När jag avslutat boken var det sent på natten, eller tidigt på morgon, hur man nu vill se det, och allt jag kunde göra var att ligga där och stirra på denett tag. Efter det började jag läsa om Hannahs berättelse, för jag ville förstå allt. Och hjälp vad jag älskar de karaktärerna. Särskilt Jude. Men Tate, Webb, Fitz och Narnie var det verkligen inget fel på heller. Deras historia var både så vacker men samtidigt så otroligt hjärtskärande. Och är det bara jag som avgudar Jude x Narnie en aning? Det paret alltså.

Och så kommer vi till den riktiga berättarrösten, nämligen Taylor. Henne gillade jag verkligen. En mycket bra och stark berättarröst som jag kom att bry mig om och känna med. Sedan har vi ju även Jonah. En karaktär som växer för varje scen han var med i, och jag diggade verkligen hans och personen jag tillfälligt glömt bort namnet på's "vänskap".

Jellicoe Road är en bok med stort djup, och för att få den ultimata läsupplevelsen och vara säker på att jag förstår allt som går att förstå så ska jag snarast möjligt läsa om den. För jag har en känsla av att jag skulle tycka ännu mer om den då.

Favorit citat: (Det finns så många, men well, här är två jag tycker väldigt mycket om. Och kan väll säga att det andra citatet är en liten spoiler):

“What's with what you're wearing?" Griggs asks while we stand outside waiting for the others.
"It's pretty hideous, isn't it?" I say.
"Don't force me to look at it," he says. "It's see-through."


“When it was over, she gathered him in her arms. And told him the terrible irony of her life.
That she had wanted to be dead all those years while her brother had been alive. That had been her sin.
And this was her penance.
Wanting to live when everyone else seemed dead.”


Betyg: 4.5/5

6 kommentarer:

  1. Den verkar bra, ska läsa den när den kommer på svenska i maj :D

    SvaraRadera
  2. Vill läsa den, men har fortfarande inte bestämt mig för om det blir på engelska eller svenska... Får se när det blir dags, helt enkelt :)

    SvaraRadera
  3. Jättebra recension på en underbar bok! :D

    SvaraRadera
  4. Åh, vad roligt med någon annan som också tycker om den :D Älskar Jellicoe Road något otroligt, och den blir bättre och bättre för varje gång man läser om den så jag tycker verkligen att du ska göra det :)

    SvaraRadera
  5. Längtar tills den kommer ut på svenska!! ^^

    SvaraRadera
  6. Jag har den i bokhyllan, kanske blir det den jag plockar upp nästa gång! :)
    Kolla gärna in min blogg: http://bokbeate.blogspot.se/
    Ha det bra! :)

    SvaraRadera