söndag 18 mars 2012

Leviathan - Scott Westerfeld

Titel: Leviathan
Författare: Scott Westerfeld
Antal sidor: 440
Förlag: Simon Pulse
Utgivningsdatum: 6 Oktober 2009


Prince Aleksander, would-be heir to the Austro-Hungarian throne, is on the run. His own people have turned on him. His title is worthless. All he has is a battletorn war machine and a loyal crew of men.

Deryn Sharp is a commoner, disguised as a boy in the British Air Service. She's a brilliant airman. But her secret is in constant danger of being discovered.

With World War I brewing, Alek and Deryn's paths cross in the most unexpected way…taking them on a fantastical, around-the-world adventure that will change both their lives forever.



Väldigt tidigt kände jag att Leviathan helt klart var min typ av bok. Det är en annorlunda version av första världskriget och då jag alltid har älskat historia och övernaturligheter så kunde det ju inte bli så mycket bättre. Jag kom in i boken efter några tiotals sidor och då var det direkt väldigt svårt att lägga den ifrån sig.


Aleks och Deryn är två karaktärer jag gillar. Det känns kanske som Westerfeld kunde ha gått lite djupare in på deras personligheter, särskilt Aleks, men jag är ändå nöjd med deras berättarröster och gillade verkligen att man fick hoppa mellan dem. På så sätt blev ingen av rösterna tråkiga. Deryn var alltså utklädd till pojke och jag kunde inte annat än beundra henne och hennes beslutsamhet. Fler sådana karaktärer tack!


Språket tyckte jag faktiskt kunde vara lite svårt ibland. Det föll inte in så lätt och störde min lästakt en aning i början, men efter ett tag vande man sig tillslut. Ibland fick jag dock gå tillbaka ett par stycken och läsa om dem för att jag inte tagit in vad som stod.


Takten i boken tyckte jag var bra, även om jag önskat att Deryn och Aleks mötts tidigare. Det var typ det jag väntade på i hela boken kändes det som, haha. Och jag kan knappt vänta tills Aleks får reda på hennes hemlighet. För det kommer ju sannerligen bli lite pinsamt. Men ja, det känns som jag har mycket fin läsning framför mig i de återstående två böckerna.


Jag hade länge tänkt ge Leviathan fem stjärnor, men det fick slutligen bli fyra. Men det är hur som helst en bok jag rekommenderar mycket varmt och jag ska så fort jag kan klicka hem Behemoth och Goliath


Favorit citat: “And a special thanks for not burning up the whole ship. Including yourself, you daft bum-rag.” 


Betyg: 4/5

1 kommentar:

  1. Åh, en av de bästa upptäckterna förra året!

    Håller med om att vissa uttryck är svåra att ta till sig, men när du läst klart serien kommer Deryns "barking spiders" att finnas kvar i tankarna, haha!

    Så kul när man kan förstå och koppla ihop boken med de historiska händelserna också. Liite roligare än historielektionerna i skolan :)

    SvaraRadera