söndag 4 mars 2012

The Summoning - Kelley Armstrong

Titel: The Summoning
Författare: Kelley Armstron
Antal sidor: 390
Förlag: Harper Collins
Utgivningsdatum: 1 Juli 2008

After years of frequent moves following her mother’s death, Chloe Saunders’s life is finally settling down. She is attending art school, pursuing her dreams of becoming a director, making friends, and meeting boys. Her biggest concern is that she’s not developing as fast as her friends are. But when puberty does hit, it brings more than hormone surges. Chloe starts seeing ghosts–everywhere, demanding her attention. After she suffers a breakdown, her devoted aunt Lauren gets her into a highly recommended group home. 

At first, Lyle House seems a pretty okay place, except for Chloe’s small problem of fearing she might be facing a lifetime of mental illness. But as she gradually gets to know the other kids at the home–charming Simon and his ominous, unsmiling brother Derek, obnoxious Tori, and Rae, who has a “thing” for fire–Chloe begins to realize that there is something that binds them all together, and it isn’t your usual “problem kid” behaviour. And together they discover that Lyle House is not your usual group home either…



Då har jag alltså äntligen läst The Summoning av Kelley Armstrong. The Darkest Powers är en serie jag har velat läsa hur länge som helst och nu blev det alltså av tillslut. Och boken börjar riktigt bra tycker jag. Man blev genast intresserad i historien, och även om jag aldrig varit något större fan av spöken så tyckte jag ändå boken var bra. Mitt största problem var väll takten. Hela första boken känns mest som en uppbyggnad inför resten av serien och jag tycker inte att man fick några egentliga svar.


Karaktärerna tyckte jag faktiskt var väldigt intressanta. De var väldigt unika och uppfriskande och det kändes inte som en vanlig samling karaktärer som man finner i andra YA serier. Så tummen upp för det. Chloe var visserligen lite smått barnslig men det var inget jag hade problem med. Hennes berättarröst var tillräckligt bra och jag störde mig aldrig på henne.


Och som sagt var alltså takten det jag hade mest problem med. Visst hände det saker, men inte så att jag höll andan av spänning. Slutet tyckte jag dock var riktigt riktigt bra och det höll mig rätt så ordentligt klistrad vid boken, och höjde helt klart mitt helhetsintryck. 


Så som avslutning är den en serie jag planerar att följa, för jag vill verkligen veta hur det går för Chloe och Derek och resten av gänget. Nu inser jag att detta blev en väldigt kort recension, men ja, det finns inte så mycket mer att säga än att det var en bra bok.


Betyg: 3.5/5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar