tisdag 20 mars 2012

Top 10 kvinnliga karaktärer

Ännu en gång har jag lyckats läsa mig till en spoiler. Den här gången var det för Spell Bound, sista delen i Hex Hall serien. Jag kollade nämligen runt på lite recensioner på goodreads, då de alltid brukar markera  recensioner som innehåller spoilers, men nu fanns det alltså en recension som inte gjorde det. Oh, man, varför var jag tvungen att göra så? För ja, det handlade nämligen om ett dödsfall. Just nu hatar jag mig själv lite smått. Hur som helst, till min lista. Fick föresten lite inspiration från Flisans Boktips som med hjälp av oss bokbloggare ska ta reda på vilka de bästa karaktärerna är (enligt bloggvärlden). Riktigt roligt!


10. Lola från Lola and the Boy Next Door: Jag gillar Lola för att hon är unik och cool, och vågar klä sig precis hur som helst. Visst finns det en aning dåligt självförtroende bakom det hela, men hon är ändå någon jag känner att jag kan se upp till och lära mig av. 

9. Calla Tor från Nightshade: Här har vi någon som vågar stå upp för sig själv och inte låter sig trampas på. Så fort Calla är missnöjd så är hon inte sen med att visa det och trots hennes killproblem så kan jag inte låta bli att beundra henne. Hon är alphan i sin flock och gör det helt klart bra. För det mesta i alla fall.


8. Katniss Everdeen från The Hunger Games: Det jag gillar mest med Katniss är hennes styrka. Hon orkar fortsätta kämpa och stå upp mot regimen och på så sätt "rädda" ett helt land. Och det är hennes små gester jag älskar mest - de som gjorde henne till The Mockingjay. Att hon anmälde sig för sin syster, sången, blommorna, bären, "If we burn, you burn with us!". Ja ni förstår.
 
7. Sophie Mercer från Hex Hall: Sophie är sarkastisk och sådär allmänt underbar. Hon kan verkligen få en att skratta, vilket enligt mig är rätt så ovanligt för kvinnliga huvudroller.

6. Scarlet från Scarlet: En kvinna utklädd till man och som tjuvar tillsammans med Robin Hood. Japp, det är Scarlet. Stark, men så klart även svag ibland, döljer en stor hemlighet och med ett mörkt förflutet. Jag hoppas verkligen, verkligen, att det kommer ut en till bok snart, för jag vill måste ha mer av Scar och Robin.

5. Annabeth Chase från Percy Jackson and the Olympians och The Heroes of Olympus: En smart och stark kvinnlig huvudkaraktär som slår de flesta. Dessutom finns det ingen bättre person åt Percy på denna jord. De är bara bäst tillsammans. (Bild hittad här).

4. Luna Lovegood från Harry Potter: Det jag älskar med Luna är att hon vågar vara sig själv. Hon är ingen annan. Så om det är någon karaktär man verkligen ska se upp till så är det henne. För de flesta tror jag behöver lära sig att det är okej att vara udda och det är okej att vara sig själv. Man behöver inte ändra på sig liksom.

3. Kat Bishop från Heist Society: Applåder till Kat, en av de smartaste femtonåringarna på denna jord! Haha, närå, det kanske inte är sant. Men så långt ifrån kan det ju inte vara? Kat vet hur som helst hur man använder sin hjärna, och det är väll vad som gjort henne till en mästerlig tjuv och också vad som fått mig att älska hennes karaktär.

2. Maximum Ride från Maximum Ride: Det var visserligen väldigt länge sedan jag läste de här böckerna, men jag vet med mig att jag alltid älskat Max. Hon är blond, kort och stark. Ledare för sin grupp, och det märks tydligt att hon verkligen är bäst på det också. En väldigt bra, stark och sarkastisk huvudperson. Dock gillade jag henne bättre innan allt "Fang-drama" började.. (Bild hittat här).

1. Rose Hathaway från Vampire Academy: Rose har nog en av de bättre karaktärsutvecklingarna jag sett. Från att vara lite sådär allmänt barnslig i första boken går hon till att vara en av mina favoritkaraktärer genom alla tider. Hon är bara så otroligt grym. Och rolig. Och badass. Och.. ja. Bäst helt enkelt.

4 kommentarer:

  1. Angående dödsfallet så var det länge sen jag grät så mycket till en bok. :(

    SvaraRadera
    Svar
    1. :( :( :(

      Måste ha boken nu!! Gråter ju redan typ, haha :'(

      Radera
  2. Åh, burdge-bug gör underbar Percy-fanart <3

    SvaraRadera
  3. Sv: HÄRLIGT! :D Vilken dag ska du se filmen? Åh, jag håller med dig, det är många glada och nästan lite svängiga låtar på soundtracket. Det ska bli spännande att se hur de löser det i slutändan.

    SvaraRadera