söndag 18 mars 2012

Top 10 manliga karaktärer

10. Leo Valdez från The Heroes of Olympus: En älskvärd, rolig och allmänt underbar karaktär som jag saknade överraskande mycket då jag läste The Son of Neptune. Ge mig The Mark of Athena nu tack. Vill ha min lyckliga återförening med ALLA karaktärerna. 


9. Severus Snape från Harry Potter: En karaktär med otroligt djupt och en historia som praktiskt taget slog andan ur mig. Man kan väll säga så att jag alltid uppskattade hans karaktär genom böckerna, men att jag såg honom med helt nya ögon efter att ha läst ut Dödsrelikerna. Vilket ni, ja, väll förstår. 


8. Neville Longbottom från Harry Potter: Åh kära Neville. En av mina största förebilder någonsin. Från att vara feg och lite sådär osynlig osv osv, så gick han till att vara en av mina absoluta favoritkaraktärer i hela Harry Potter. Applåder till JK Rowling för en av de bästa karaktärsutvecklingarna genom tiderna.


7. Ren Laroche från Nightshade: Ren gick från att vara en sådan där typisk kaxig kille till att bli någon jag älskar rätt så innerligt. Och så mycket mer ska jag väll inte säga på den fronten. Ni får helt enkelt läsa böckerna.


6. Will Herondale från The Infernal Devices: Till att börja med tänkte jag väll att Will var någon slags kopia av Jace (eller tvärtom blir det väll), och det var först i andra boken jag verkligen fick upp ögonen för honom. Stackars, stackars trasiga pojke. Suck, hur ska allt detta sluta? Någon som vet? Nepp, trodde väll det. (Bild hittad här). 


5. Magnus Bane från The Mortal Instruments och The Infernal Devices: Hm, och vad ska jag skriva här då? Jag kan ju babbla på om hur underbar och otrolig denna karaktär är och hur mycket jag avgudar honom. Men ja, det vet ni väll redan. Att han är bra alltså. Om ni läst böckerna vill säga. 


4. W.W. Hale the Fifh från Heist Society: En tjuv med solglasögon som bara har det. Ni vet det där man letar efter i alla killar och som man vill se i varje karaktär. Hale, jag vet att jag har sagt det här, men vill du gifta dig med mig? För att gifta sig med karaktärer är helt OK va? Bra. 


3. Jace Lightwood från The Mortal Instruments: När som helst denne pojk öppnar munnen kan man ju inte låta bli från att skratta. Visst, han behöver verkligen skaffa sig en terapeut, och komma över hela Valentine grejen, men utöver det så kan man ju inte hjälpa att älska honom. 


2. Dimitri Belikov från Vampire Academy: En Guardian som läser cowboy böcker och ser ut som en gud. Ja, det är Dimitri det. Och jag älskar, älskar, älskar honom. Om han inte varit så gammal skulle jag helt klart kunna se en framtid för honom och mig! Men jag tror jag väntar några år... sen kan jag sno honom från Rose. 


1. Percy Jackson från Percy Jackson and the Olympians och The Heroes of Olympus: Min absoluta favoritkaraktär genom alla tider alltså. För hur kan man inte älska Percy? Han är ju bara helt otroligt och absolut underbar. Han är inte som de flesta andra manliga karaktärer. Ni vet, snygg, bäst, otrolig.. listan goes on. Visst i mina ögon är han kanske det. Men Percy är inte perfekt, och det älskar jag. 




Andra nämnvärda: Peeta Mellark, Etienne St. Clair, Fred och George Weasley, Cricket Bell, Adrian, Archer Cross, Henry, Tucker, Grover, Jem Carstairs mm. 


Update: Glömde inkludera Finnick Odair. Så ja, han ska väll in där i listan någonstans. 

2 kommentarer:

  1. Aaaw, Percy <3 han har humor om någon, även om han inte alltid är medvetet rolig.

    Suck, Finnick. Ännu en person som förvandlades framför ens ögon genom böckerna. Det är sorgligt bara att tänka på honom.

    SvaraRadera
  2. Håller med om Finnick, snyft...

    SvaraRadera