lördag 31 mars 2012

Top 10 scener från The Hunger Games

Några förord bara. Filmen var bra, jag gillade den. Efter att ha sett den första gången var jag kanske lite sådär ljummen precis efteråt, men när jag lät den sjunka in så insåg jag att det var en riktigt bra film. Den var gjord så som den behövde vara. Inte någon förvrängd hollywood version här inte, utan jag kände att Gary Ross verkligen förstod sig på hur filmen var tvungen att bli gjord. Hur berättelsen skulle visas. Så här kommer mina favoritscener utan någon ordning.


10. Caesar Flickermans skratt: 
Åh, jag dog lite smått varje gång han gav ifrån sig det där stora leendet och skrattade lite sådär halvt galet och halvt underbart. Stanley Tucci gjorde verkligen ett fantastiskt jobb.


9. När Katniss och Foxface sprang in i varandra: 
Ett av filmens bästa ögonblick enligt mig. För det visade att de inte ville döda, att de bara var oskyldiga barn som haft otur, inga mördare. Och det är väll ett av bokens viktigaste budskap?


8. Catos tal: 
Vissa gillar inte hans tal, men jag avgudade det. Cato har en själ och ett samvete. Det var något boken inte visade förrän hans sista sekunder i livet, men jag älskade verkligen att filmen stödde detta mer. För han är trots bara ett barn som växt upp i fel miljö och fått lära sig att det är så man ska leva. Och det visade även att han inte hade någon aning om vad han gav sig in på, att han aldrig kunnat ana hur hemskt det skulle vara. May you rest in peace.


7. The Reaping:
Det här var den enda scenen som fick mig att gråta i filmen. När Katniss skriker att hon anmäler sig som frivillig och när Prim sedan skriker och gråter efter sin syster. Hjärtskärande. Både Willow och Jennifer gjorde så otroligt bra insatser här. Ryser fortfarande bara jag tänker på det.


6. När Rue tog Catos kniv:
Eller var det en kniv? Kommer faktiskt inte ihåg, men hans vapen i alla fall. Älskade när Thresh sedan kollade upp på henne med den där stolta blicken och flinet på hans läppar. Mitt hjärta brast för några sekunder där.


5. När Katniss skriker till sin mor:
Ni vet när Katniss hallucinerar? Då hon skriker på Mrs. Everdeen att se på henne och att inte bara sitta där? Det var ett av de många ställen jag fick tårar i ögonen. Jennifer gör mig mållös med sin skådespelar talang och för att hon verkligen förstår sig på Katniss. Och den scenen alltså. Jag rös genom hela kroppen.


4. När Haymitch ser på familjen från The Capitol:
Scenen där ett barn från The Capitol får ett låtsas svärd och lekar att han är med i Hungerspelen, och blicken i Haymitch ögon alltså. Den visade verkligen hur mycket han föraktade dem och allt de stod för. En väldigt stark scen för mig. Och får jag bara säga vad underbar Woody Harrelson var som Haymitch? Perfekt. Gillade även att han man fick se hur mycket han faktiskt brydde sig om Katniss. Som när hon hade bränt sig och han gick för att skaffa sponsorer. Mitt stackars hjärta.


3. Senaca Crane och bären:
Åh vad jag älskar att filmen kom upp med den här scenen. Så perfekt och så kraftfull. 


2. Mutant jakten:
Bara jag som nästan gjorde i byxorna när mutanten hoppade fram? Det var till och med ännu läskigare då jag såg filmen för andra gången bara för att jag visste att den snart skulle hoppa fram, haha. Hur som helst den enda scenen som fick mig att hålla andan av spänning. 


1. Upproret i distrikt 11:
När Rue's pappa efter att hon blivit dödad vänder som om och börjar slåss. I alla fall har jag hört folk säga att det var hennes pappa. Det visar verkligen hur Katniss var den som tände gnistan och sedan fick den att sprida sig. Som Snow säger: "A spark is fine, as long as it's contained."


Många fina scener det där ni, och ändå har jag uteslutit några riktigt bra. Som några sista ord ska jag väll säga att det är en film jag kommer se om och om igen och att Jennifer Lawrence var helt otroligt och fantastiskt underbar som Katniss. Sättet hon kunde visa utan ord hur hon kände. Josh Hutcherson var även han bra som Peeta och jag förstår inte varför så många klagar på Liam Hemsworth som Gale? Han var ju bra och gestaltade Gales karaktär mycket väl. Och angående vad Gale gjorde i slutet av Mockingjay, som har fått många att hata hans karaktär, så måste jag säga att jag tyckte det var nödvändigt. Jag menar om ni trodde att ni kanske hade dödat personen ni älskats syster och sedan att hon väljer en annan kille, skulle inte ni också fly då? Jag skulle nog försvinna till någon håla och leva med min skam. Men nog om det. Filmen var riktigt bra. Se den om ni inte redan gjort det. Och jag har en känsla att jag kommer gråta många gånger framför den.


Hade ni någon favorit scen? Tell me! Jag känner mig i starkt behov att få prata lite The Hunger Games..


Och låt oss alla ta ett ögonblick att uppskatta Senaca Cranes skägg. Pure awesomeness. You know you loved it.



7 kommentarer:

  1. Sååå många bra scener. Upproret i distrikt 11, Rue som tog kniven, Familjen i the Capitol, När Katniss skjuter mot spelledarna, Ögonblicken när Ceasar vänder sig mot publiken och ler, Katniss och Foxface krock.. Ja, det var nog fler men det var de jag kom på nu, många av dem var ju även dina favoriter :)
    Har sett filmen två gånger, andra igår. Tyckte också att det var läskigare med surprise-attacken från mutten andra gången xD
    Ditt inlägg gjorde mig sugen på att se filmen igen.. Suck.

    SvaraRadera
  2. Håller med om allt det ^^ Sen har vi ju alla scener med Effie. "That is mahagony!!" LOVE IT! Och så gillar jag verkligen scenen närmare slutet när Clove försöker döda Katniss och sen kommer Tresh och bah... BAM!
    Jag ska se filmen för tredje gången nästa vecka :D

    SvaraRadera
  3. Tycker du fick med typ alla bra scener. Caesar Flickerman var det bästa med hela filmen. Och Prims skrik vid The Reaping var hemska. Ölskade filmen. Och framförallt Jennifer Lawrence.

    SvaraRadera
  4. Det var bara lite mer än en vecka sedan jag såg den här filmen, men massa av de scener du beskriver kommer jag inte ihåg.Illa...

    SvaraRadera
  5. Håller också med om alla scenerna du tog med! Som tur var så hade killarna i min klass sett filmen, och de varnade om scenen då muttarna hoppar fram! Men jag hoppade ändå högt när muttarna kom...
    En av mina favoritscener är då hon begraver Rue, det var så himla fint! Jag bokstavligt talat grät under den scenen...
    Och så gillar jag träningen, då Katniss skjuter en pil genom äpplet, och Seneca Cranes förvånade min och när Katniss sa "Tack för visad uppmärksamhet" eller något i den stilen! Love it!

    SvaraRadera
  6. Håller med om alla, de är verkligen bra! Speciellt det där med Cato. Många verkar tycka att det var dåligt, men jag tycker bara att det var bra gjort, precis av den anledningen du skrev. Bara för att han är lite vrickad och elak betyder det liksom inte att han inte har någon själ osv :)

    SvaraRadera
  7. Åh, precis de scenerna älskar jag också :D

    Superfin blogg!

    SvaraRadera