söndag 25 mars 2012

Unearthly - Cynthia Hand

Titel: Unearthly
Författare: Cynthia Hand
Antal sidor: 435
Förlag: Egmont Books (UK)
Utgivningsdatum: 1 Maj 2011


In the beginning, there’s a boy standing in the trees . . . 

Clara Gardner has recently learned that she’s part angel. Having angel blood run through her veins not only makes her smarter, stronger, and faster than humans (a word, she realizes, that no longer applies to her), but it means she has a purpose, something she was put on this earth to do. Figuring out what that is, though, isn’t easy. 

Her visions of a raging forest fire and an alluring stranger lead her to a new school in a new town. When she meets Christian, who turns out to be the boy of her dreams (literally), everything seems to fall into place—and out of place at the same time. Because there’s another guy, Tucker, who appeals to Clara’s less angelic side. 

As Clara tries to find her way in a world she no longer understands, she encounters unseen dangers and choices she never thought she’d have to make—between honesty and deceit, love and duty, good and evil. When the fire from her vision finally ignites, will Clara be ready to face her destiny? 

Unearthly is a moving tale of love and fate, and the struggle between following the rules and following your heart.



Jag kan väll inte säga att Unearthly fångade mig på en gång. Det var aldrig så att jag ogillade den, det var bara det att det inte hände särskilt mycket. Den är väldigt karaktärsdriven, istället för fylld med action, och det jag jag gilla i viss mängd. Det vill säga om karaktärerna är bra, annars brukar sådana böcker mest vara en pina. 


Men jag gillar Claras berättarröst. Jag irriterade mig inte på henne, och hon kändes verklighetstrogen. En bra huvudkaraktär, som ändå kanske inte sticker ut sådär jätte mycket. Första halvan av boken handlar mest om henne och Christian, medan andra halvan handlar mer om henne och Tucker. Och ni som läst boken måste ju ändå hålla med mig om att Tucker är så mycket bättre och så mycket mer underbar än Christian. Right? För ja, Christian fastnade jag inte alls för. Ugh, nej.


Jag gillade konceptet i boken. Det med änglar och att man kan vara till hälften ängel och en kvarts ängel osv. Hela grejen med att Clara har ett "purpose" kändes väldigt fint på något sätt. Och jag skulle bli en mycket glad flicka om vi fick ännu mer historia i uppföljaren Hallowed


Slutet av boken fick verkligen mitt hjärta att slå fort. Jag trodde jag visste hur det hela skulle sluta, men när det kom till kritan så insåg jag att jag inte hade någon aning. Cynthia Hand överraskade mig verkligen, och det på ett bra sätt. Jag satt praktiskt taget och bet på mina stackars naglar. Med andra ord: ett mycket bra slut och Hallowed har jag genast skrivit upp på min att läsa lista. 


Favorit citat: “Tucker," I say. "I'm so glad you're still here." 
I throw myself into his arms. He hugs me tightly.
"I couldn't leave," he says.
"I know."
"I mean, literally. I don't have a ride.”
 



Betyg: 4/5

2 kommentarer:

  1. Jag är alltid lite rädd att såna här böcker blir helt "La la la en tjej som är speciell och blir kär i en kille helt utan anledning la la la och är jobbig som som tror att det är det viktigaste på hela jorden la la la och det som hade kunnat bli en riktigt bra historia kommer i skymundan". Ehm. Förstår du hur jag menar?
    I så fall, tycker du att den här var så eller fanns det en story som gjorde den värd att läsa?
    (Nu menar jag inte att jag har något emot kärleksdelen, så länge det är på rätt sätt, ett bra och trovärdigt sätt som man inte irriterar sig på)

    SvaraRadera
  2. Tro mig, det kommer blir mycket mer historia och flera överraskningar på samma gång. Andra boken är lite slö, men väldigt viktigt på samma gång. Väntar spänt inför den tredje och sista boken i serien, JAG MÅSTE VETA VAD SOM KOMMER ATT HÄNDA.

    SvaraRadera