torsdag 15 mars 2012

Variant - Robison Wells

Titel: Variant
Författare: Robison Wells
Antal sidor: 373
Förlag: Harper Teen
Utgivningsdatum: 26 September 2011

Benson Fisher thought that a scholarship to Maxfield Academy would be the ticket out of his dead-end life.
He was wrong.
Now he's trapped in a school that's surrounded by a razor-wire fence. A school where video cameras monitor his every move. Where there are no adults. Where the kids have split into groups in order to survive.
Where breaking the rules equals death.
But when Benson stumbles upon the school's real secret, he realizes that playing by the rules could spell a fate worse than death, and that escape--his only real hope for survival--may be impossible.
Variant var sannerligen en facinerande bok. Man undrade hela tiden vad "hemligheten" bakom skolan och skaparnas motiv var. Jag menar varför stänga in över femtio ungar i en skola och låta dem ha ett hyffsat, ni vet, normalt liv? Det var väll egentligen vad jag var mest intresserad av att veta. För tyvärr var det ju så att karaktärerna inte stod ut sådär jätte mycket. Det var inte så att jag störde mig på Bensons berättarröst, men jag hade väll önskat att han och resten av karaktärerna fått lite mer personlighet. För nu kunde personer dö utan att jag brydde mig det minsta.
Robison Wells har ett sådant sätt att även om det inte händer så jätte mycket så är man ändå intresserad av boken och jag läste med glädje vidare. Visst var den första halvan av boken en aning långsam kanske, men det var knappt något jag märkte. Så ja, applåder för det. Och någonstans där i mitten av boken tog allt en sådant absurd vändning som jag inte kunde låta bli att gilla.
Något jag är rätt så säker på är att jag kommer klicka hem uppföljaren Feedback när den kommer ut. För Variant slutade med en sådan cliffhanger och jag bara måste veta hur det kommer te sig. Så ja, om du gillar lite sådär halvskumma underbara böcker (och vem gör inte det?) är detta antagligen något för dig.
Favorit citat: "The group was quiet for a minute, and then Joel spoke. "So, who can name all the Harry Potter books?"
Betyg: 4/5

3 kommentarer:

  1. Men haha, vilket sammanträffande, la upp en recension på Variant också för en liten stund sen :) Älskar tvisterna!

    Författaren heter förresten Robison och inte RobiNson. Jag stavade hans namn också fel först men. En rättning i all välmening :)

    SvaraRadera
  2. Hej:D Jag undrar bara, hur gick det med bokcirkeln du pratade om?:) Har du kommit fram till hur du ska göra, om du ens ska göra det`?

    SvaraRadera