tisdag 10 april 2012

Delirium - Lauren Oliver

Titel: Delirium
Författare: Lauren Oliver
Antal sidor: 448
Förlag: HarperTeen
Utgivningsdatum: 1 Februari 2011


Before scientists found the cure, people thought love was a good thing. They didn’t understand that once love -- the deliria -- blooms in your blood, there is no escaping its hold. Things are different now. Scientists are able to eradicate love, and the government demands that all citizens receive the cure upon turning eighteen. Lena Holoway has always looked forward to the day when she’ll be cured. A life without love is a life without pain: safe, measured, predictable, and happy.

But with ninety-five days left until her treatment, Lena does the unthinkable: She falls in love.



Åh, hjälp. Läste ut boken för bara några minuter sedan, och eftersom jag har behovet att skriva av mig lite så tar jag recensionen såhär direkt. Jag hoppas ni får lite vett ur det hela och att jag inte bara babblar på som en galning. Hur som helst, jag måste bara säga något först: SLUTET. Åh hjälp, jag måste ha Pandemonium nu. Tyvärr gjorde jag ju precis en bokbeställning häromdagen, vilket innebär att jag är rätt så pank. Så jag får helt enkelt vänta någon månad, även om det krossar mitt stackars hjärta.


Delirium var för mig 100 % beroende framkallande. Jag märkte knappt att sidorna flög och innan jag visste ordet av det så hade jag läst nästan 300 sidor bara under en kväll. Det var ju egentligen inte så att det hände saker hela tiden, utan berättelsen är helt klart med uppbyggd på sina karaktärer och världen de lever i. Och visst är det en fascinerande värld? Direkt jag hörde talas om boken så ville jag läsa den just på grund av konceptet att kärlek klassas som en sjukdom. Och resonemangen för just varför kärlek är en sjukdom tyckte jag var väldigt bra också. 


Och så kommer vi till huvudkaraktären Lena. I början av boken kunde jag nästan inte hålla mig själv från att himla med ögonen. Jag trodde att hon skulle bli en av de där tjejerna i mängden som är blyga och ser sig själva som ingen speciell och är sådär lagom söta. Men hon växte i mina ögon, det måste jag ge henne. Och det var väll även vad författaren ville. Att man skulle se Lenas karaktärsutveckling. Och så har vi ju även Alex och Hana. Även de är två karaktärer jag gillar, även om jag finner Hana mer intressant än Alex. 


Jag gillade sättet Lauren Oliver byggde upp sin värld och jag bara älskar hennes språk. Det är så levande och målande, och jag markerade flera citat som bara träffade mig rakt i hjärtat. När till exempel Lena berättade om saker hon och Hana brukade göra så kunde jag inte låta bli att tänka att, "hey, så där har jag också gjort!" Och när författaren beskrev känslor så gick det på något sätt också in i hjärtat på mig, bara för att precis så där har jag också känt


Men trots allt har boken små brister. Takten kunde ibland bli en aning seg, även om jag knappt lade märke till det för att jag stundtals kunde vara så uppslukad av berättelsen. Men ja, hur som helst en riktigt fin bok som jag kan rekommendera mycket varmt. Så snart som jag kan ska jag definitivt klicka hem Pandemonium. För återigen: SLUTET. Gah. Lauren Oliver, why don't you just kill me?


Favorit citat: 


“It's so strange how life works: You want something and you wait and wait and feel like it's taking forever to come. Then it happens and it's over and all you want to do is curl back up in that moment before things changed.” 


och


“I love you. Remember. They cannot take it”


och


“I'd rather die my way than live yours.” (Lite läskigt är det dock med det här citat. Jag skrev nämnligen exakt samma sak i berättelsen jag jobbar med.)


Betyg: 4/5

5 kommentarer:

  1. Ooh, jag är så sugen på att läsa den!!!

    SvaraRadera
  2. SV: Haha, men det är en framgångsrik taktik, det kanske står en skum människa där en dag! ;D

    Åh, jag ÄLSKAR Delirium och Pandemonium är fantastisk den oxå om du frågar mig! :D

    SvaraRadera
  3. Åh vill så gärna läsa den!
    Vet du förresten hur många böcker de planerar att ge ut i serien? :)

    SvaraRadera
  4. Åh, den vill jag verkligen läsa :D

    SvaraRadera
  5. Jag beställde hem den och den kom igår, blev väldigt sugen på att läsa den när jag läste ditt inlägg :D Du har en väldigt inspirerande blogg över huvud taget, den fick mig att vilja starta min egen bokblogg ( mittimellan-ella.blogspot.se ) :-)

    SvaraRadera