torsdag 5 april 2012

The Girl of Fire and Thorns - Rae Carson

Titel: The Girl of Fire and Thorns
Författare: Rae Carson
Antal sidor: 424
Förlag: Greenwillow
Utgivningsdatum: 20 September 2011


Once a century, one person is chosen for greatness. 

Elisa is the chosen one. 

But she is also the younger of two princesses, the one who has never done anything remarkable. She can't see how she ever will. 

Now, on her sixteenth birthday, she has become the secret wife of a handsome and worldly king—a king whose country is in turmoil. A king who needs the chosen one, not a failure of a princess. 

And he's not the only one who seeks her. Savage enemies seething with dark magic are hunting her. A daring, determined revolutionary thinks she could be his people's savior. And he looks at her in a way that no man has ever looked at her before. Soon it is not just her life, but her very heart that is at stake. 

Elisa could be everything to those who need her most. If the prophecy is fulfilled. If she finds the power deep within herself. If she doesn’t die young. 

Most of the chosen do.



The Girl of Fire and Thorns var en intressant bok. Jag vet väll egentligen inte riktigt vad jag förväntat mig då jag öppnade den, men det var i varje fall inte vad jag fann. Och det är ju något som kan vara både bra och dåligt.


Boken hade en tendens att bli lite långtråkig på sina ställen. Det kunde gå långa bitar utan att det hände något särskilt spännande, och nu när jag försöker lista ut vad det tog 424 sidor att skriva ner så vet jag inte riktigt vad jag ska säga. Har ni någonsin känt så för en bok? Undrat vad det egentligen var som tog upp så många sidor? Så var det här i alla fall, för jag kan väll inte säga att boken fokuserade onödigt mycket på karaktärerna heller. 


Elisa är en huvudperson som jag hade lite svårt för i början. Hon var svag och hjälplös och visste mycket väl om det då hon hela tiden tänkte på just de faktorerna. Hennes karaktärsutveckling var däremot rolig att följa. För Elisa är verkligen inte samma tjej i slutet som i början av berättelsen. Så ett plus för en fin karaktärsutveckling!


Och så till en stor spoiler som ni får markera om ni vill läsa: Okeej, så båda "kärleksintressena" dog alltså. Hehe, det var ju oväntat i alla fall. Egentligen är jag väll inte särskilt ledsen för att någon av dem dog, även om jag fann Alejandro rätt så intressant och gärna sätt mer av honom i nästa bok. Men så kommer vi till den stora frågan: Vem kommer Elisa bli kär i, i nästa bok? För jag menar det här är trots allt YA vi pratar om. Ett kärleksintresse finns det så gott som alltid. Så Hector kanske? Fast i för sig hade han en mustasch, så jag är lite osäker på hur gammal han är.. Haha. Slut på spoiler.


Så är The Girl of Fire and Thorns en bok jag rekommenderar? Hm. För att vara ärlig så vet jag inte. Själv tyckte jag att den var helt okej bra och den hade verkligen sina ljusa stunder. Men nja, om ni gillar på hittade världar, resor och lite krig så kanske du skulle uppskatta den.


Favorit citat: Inget egentligen. Det var en sådan där bok där inget citat stack ut.

Betyg: 3/5

2 kommentarer:

  1. Synd att du inte gillade den! Jag läste beskrivningen (för en gångs skull) och det lät rätt spännande :)
    Förstår dock det störande momentet med att huvudpersonen tyckte att hon var svag och hjälplös i början, men om hon utvecklas till det bättre så kanske jag inte ska låta det hindra mig från att läsa den! :)

    SvaraRadera
  2. Tjo! Har en tävling på min blogg där man kan vinna 'Rör mig inte!' du får gärna vara med och tävla om den om du har lust, enkla regler, du ska i princip bara kommentera hur man hamnat på min blogg och skriva att man är med i tävlingen.

    May The Odds Be Ever In Your Favor! ;)

    Glad Påsk!

    SvaraRadera