måndag 30 april 2012

I'd Tell You I Love You, But Then I'd Have to Kill You - Ally Carter

Titel: I'd Tell You I Love You, But Then I'd Have to Kill You
Författare: Ally Carter
Antal sidor: 284
Förlag: Hyperion
Utgivningsdatum: 25 April 2006

Cammie Morgan is a student at the Gallagher Academy for Exceptional Young Women, a fairly typical all-girls school-that is, if every school taught advanced martial arts in PE and the latest in chemical warfare in science, and students received extra credit for breaking CIA codes in computer class. The Gallagher Academy might claim to be a school for geniuses but it's really a school for spies. Even though Cammie is fluent in fourteen languages and capable of killing a man in seven different ways, she has no idea what to do when she meets an ordinary boy who thinks she's an ordinary girl. Sure, she can tap his phone, hack into his computer, or track him through town with the skill of a real "pavement artist"-but can she maneuver a relationship with someone who can never know the truth about her?

Cammie Morgan may be an elite spy-in-training, but in her sophomore year, she's on her most dangerous mission-falling in love.


I'd Tell You I Love You, But Then I'd Have to Kill you är en hyffsat kort och lätt läst bok. Den hade för mig ingen "wow-faktor" över sig, utan var mer en mysig och lite härlig slöläsnings bok. Och kanske var det detta jag saknade lite - att jag aldrig höll andan av spänning och kände att berättelsen var sådär epic. Däremot har jag hört att böckerna blir allvarligare och allvarligare ju längre in i serien man kommer, så jag ser verkligen fram emot att läsa resten av böckerna.

Karaktärerna i boken är rätt så bra. Jag tycker om Cammie och känner att hon verkligen kan växa i mina ögon ju mer av serien jag läser. Men som dotter till vad som var två av landets (?) bästa spioner har hon verkligen en intressant karaktär. Hennes rumskompisar gillar jag också och jag älskade hur de tog det så allvarligt när Cammie skulle träffa Josh. Det var som värsta uppdraget där de planerade allt in i minsta detalj. Haha, jag fick mig flera gånger ett härligt skratt och det känns som något jag och mina vänner skulle kunna göra (fast på ett mindre creepy sätt då). 

Jag tycker boken drar igång på riktigt när Cammie träffar Josh för första gången. Han är en sådan där normal och söt pojke, som det egentligen inte är något jätte speciellt över. Men det var väll det som var charmen? Att Cammie skulle se hur det var att dejta en normal kille? Och översättningarna Macey gjorde av vad han sa var ju bara för underbara, haha. 

Boken tog mig inte med storm som Ally Carters andra serie Heist Society gjorde, men det är fortfarande en bra bok som vid flera tillfällen fick mig att kikna av skratt. Nästa bok i serien ska beställas hem så snart som möjligt! 

Favorit citat: 
"Translation: Please think I'm funny, because my selfesteem is fairly low, and humor may be all I have going for me. (Translation done by Macey McHenry.)"

Betyg: 3.5/5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar