torsdag 19 april 2012

The Night Circus - Erin Morgenstern


Titel: The Night Circus
Författare: Erin Morgenstern
Antal sidor: 387
Förlag: Harvill Secker
Utgivningsdatum: 13 September 2011

The circus arrives without warning. No announcements precede it. It is simply there, when yesterday it was not. Within the black-and-white striped canvas tents is an utterly unique experience full of breathtaking amazements. It is called Le Cirque des Rêves, and it is only open at night. 

But behind the scenes, a fierce competition is underway—a duel between two young magicians, Celia and Marco, who have been trained since childhood expressly for this purpose by their mercurial instructors. Unbeknownst to them, this is a game in which only one can be left standing, and the circus is but the stage for a remarkable battle of imagination and will. Despite themselves, however, Celia and Marco tumble headfirst into love—a deep, magical love that makes the lights flicker and the room grow warm whenever they so much as brush hands. 

True love or not, the game must play out, and the fates of everyone involved, from the cast of extraordinary circus per­formers to the patrons, hang in the balance, suspended as precariously as the daring acrobats overhead. 

Written in rich, seductive prose, this spell-casting novel is a feast for the senses and the heart.



Det vilade något mystiskt över The Night Circus ända sedan jag hittade den inne i en gammal second hand butik i Gamla Stan. Så när jag öppnade boken visste jag egentligen inte alls vad jag skulle förvänta mig. Det enda jag visste var att boken skulle handla om en cirkus. Och ja, mycket cirkulerade så klart runt cirkusen, men boken var mycket mer än så.


Redan i "prologen" blev jag lite förälskad i den magiska cirkusen. Och jag kan fortfarande säga att jag skulle göra vad som helst för att få besöka den under en kväll. Gå in i alla tält, se föreställningarna och springa runt med tvillingarna. Men jag fick vara där med ord, vilket i varje fall är en liten tröst. Och Erin Morgenstern skrev titt som tätt om olika saker man kunde göra på cirkusen ur ditt perspektiv. Typ: "Du kliver in i spegelhuset..." Detta var något jag gillade oerhört mycket och som förstärkte min syn av cirkusen.


Huvudkaraktärerna i boken är alltså Celia och Marco, även om jag upplever att Celia är den vi får följa mest. Och jag gillar dem. Kanske gick författaren inte in på djupet med deras personligheter, men i den här boken tyckte jag faktiskt inte att det behövdes. Men de karaktärer jag gillade mest måste vara tvillingarna Poppet och Widget. Jag älskade verkligen när vi som läsare fick läsa ur deras perspektiv.


Boken hoppade mycket fram och tillbaka i tiden, så ett litet tips till alla er som tänkt läsa den är att hålla koll på vilket årtal det är i början av varje kapitel. Berättelsen utspelar sig över många år, och det enda jag tyckte var jobbigt med det var att hålla ordning på hur gamla karaktärerna blivit.


I vissa recensioner jag läst om boken så upplevde folk den en aning seg. Och jag förstår verkligen hur de menar här. Jag tror inte detta är en bok som alla skulle uppskatta då den inte är särskilt "spännande" och jag skulle snarare kalla den för en vuxenbok än en ungdomsbok. Men jag fann inte The Night Circus särskilt seg. Jag var hela tiden nyfiken på att se vad som skulle hända i nästa kapitel, så där tyckte jag verkligen att författaren lyckades.


Boken och cirkusen har någon slags magi över sig och det är helt klart en berättelse jag kommer att bära med mig en lång tid framöver. Något litet jag har att klaga på är att jag tycker att författaren kunde gått in mer på "spelet", men det var bara en litet grej som ni egentligen inte behöver bry er om att jag sa.


Favoritcitat:
"Not all of them," Celia says. "But I remember the people who look at me the way you do."
"What might that be?"
"As though they cannot decide if they are afraid of me or they want to kiss me."


"The circus arrives without warning."


Betyg: 4/5

4 kommentarer:

  1. Låter mycket intressant, är väldigt sugen på att läsa den!

    SvaraRadera
  2. Fick hem den förra veckan och är jättetaggad på att få läsa den! :)

    SvaraRadera
  3. Har just nu en tävling på bloggen där du kan vinna boken En sån där vidrig bok där mamman dör, det skulle vara jättekul ifall du var med :)

    SvaraRadera
  4. SV: Det tycker jag du ska göra. Den var mycket bättre än vad jag trodde den skulle vara. Kul med något lite mer annorlunda också :)

    SvaraRadera