söndag 22 april 2012

Spell Bound - Rachel Hawkins

Titel: Spell Bound
Författare: Rachel Hawkins
Antal sidor: 327
Förlag: Hyperion
Utgivningsdatum: 13 Mars 2012

Hailed as “impossible to put down,” the Hex Hall series has both critics and teens cheering. With a winning combination of romance, action, magic and humor, this third volume will leave readers enchanted.

Just as Sophie Mercer has come to accept her extraordinary magical powers as a demon, the Prodigium Council strips them away. Now Sophie is defenseless, alone, and at the mercy of her sworn enemies—the Brannicks, a family of warrior women who hunt down the Prodigium. Or at least that’s what Sophie thinks, until she makes a surprising discovery. The Brannicks know an epic war is coming, and they believe Sophie is the only one powerful enough to stop the world from ending. But without her magic, Sophie isn’t as confident.

Sophie’s bound for one hell of a ride—can she get her powers back before it’s too late?



Jag insåg inte förrän jag började läsa Spell Bound hur mycket jag verkligen saknat världen och karaktärerna Rachel Hawkins har skapat. Sophie är en berättarröst som får man att skratta rakt ut var och varannan sida och jag kan inte annat än små le för mig mest hela tiden. Vad skulle jag inte göra för att få möta författaren på riktigt? Hon verkar så otroligt söt och rolig så att jag bara vill krama henne, haha. Och gott om talang har hon också. 


Spell Bound börjar direkt där Demonglass slutade. De drygt hundra första sidorna måste vara de jag finner svagast, men sedan kommer en riktig tvist som jag inte kan annat än älska. Jag älskar, älskar, älskar karaktärerna. Jag skulle kunna säga det tusen gånger utan att tröttna. För samlingen karaktärer i Hex Hall serien är helt klart en av mina favoriter. Så bra och älskvärda är de. 


Att det här var sista boken i serien och att jag visste att jag snart skulle tvingas ta farväl av alla gjorde mig så klart lite känslosam, men oftast var jag för uppslukad av berättelsen att jag inte hann tänka på det. Men så kom ändå slutet alldeles för fort. Och jag måste säga att slutet nog var det enda jag inte riktigt gillade med boken. Det kom för fort och var för abrupt för min smak. Det kändes nästan som författaren i all sin hast avslutade boken. Det är lite svårt att säga det här utan att spoila något men jag hade önskat att spänningen fortsatt lite längre istället för att.. ah, det går inte att säga utan att avslöja något. 


Så ja, stora applåder till Rachel Hawkins. Hon har skapat en serie jag för alltid kommer älska och med säkerhet kommer läsa om många gånger. Just nu blir jag lite tårögd för att jag kommer sakna världen och karaktärerna så mycket (Sophie, Archer, Jenna, Cal, Sophies föräldrar, you name it) och för att jag vet att det inte finns någon mer bok att läsa om dem. 4.5 stjärnor blir det och det hade blivit fullpott om det inte vore för slutet.


Favorit citat: 
“His voice was low, and I think he would've been hot if he weren't radiating that air of "I Am Super Evil--No, Really--And Not In The Sexy Way.” 


“I can't possess anyone else. Trust me, I've been trying to get inside Laura Casnoff ever since we got here. Which...sounds really wrong.” 


“Jackass, jackass on the wall, where's the info on Hex Hall?” 


“Yeah, I was thinking about taking one of those showers where you huddle in the corner fully clothed and cry," Archer offered.” 


"Check out the magic crap.” He shot me a look. “Oh, is that what we’re supposed to be doing? Because I’ve just been drawing hearts and our initials in the dirt.” 


“What else did he say?”
She screwed up her face. “Oh, some weird thing about telling you that he still feels the same way about that tent, and he promises to say it to you in person next time he sees you.”
I gave a bark of laughter that was more of a sob. “That asshat,” I blubbered.
Elodie nodded in sympathy. “Such an asshat.” 



Betyg: 4.5/5

3 kommentarer:

  1. Svar: Tack! Pure, Behemoth och Eon har jag knappt hört någonting om. Jag ska läsa dina recensioner sen :) Jag ser väldigt mycket fram emot att läsa I'd tell you I love you but then I'd have to kill you (och alla andra i högen :P)

    SvaraRadera
  2. Åh vill så gärna att serien översätts!!

    SvaraRadera
  3. Svar: Lycka till i efterskott! Hur gick det för dig på provet? Jag är osäker på hur det gick för mig, det kändes inte särskilt bra, men det brukar det aldrig göra^^

    SvaraRadera