lördag 14 april 2012

Unwind - Neal Schusterman

Titel: Unwind
Författare: Neal Schusterman
Antal sidor: 335
Förlag: Simon and Schuster
Utgivningsdatum: 6 November 2007

Connor, Risa, and Lev are running for their lives.

The Second Civil War was fought over reproductive rights. The chilling resolution: Life is inviolable from the moment of conception until age thirteen. Between the ages of thirteen and eighteen, however, parents can have their child "unwound," whereby all of the child's organs are transplanted into different donors, so life doesn't technically end. Connor is too difficult for his parents to control. Risa, a ward of the state is not enough to be kept alive. And Lev is a tithe, a child conceived and raised to be unwound. Together, they may have a chance to escape and to survive.



Unwind är en sådan bok som stått i min bokhylla i flera år. Och för att var ärlig vet jag inte varför det tog så lång tid för mig att plocka upp den. Det var nog helt enkelt en sådan där bok som jag såg fram emot att läsa senare, men inte just nu. Eller något i den stilen.


Boken börjar bra tycker jag. Det var mycket spänning i början och man fick lära känna karaktärerna Connor, Risa och Lev. Ändå fanns det något med den som gjorde att jag inte riktigt drogs med i berättelsen. Men den var fortfarande bra, så tro inget annat. Jag gillade som sagt början väldigt mycket. Konceptet var både intressant och väldigt sorgligt, det fanns till och med ett ställe som gjorde mig lite tårögd. Det finns helt klart en tung stämning över hela boken.


Föräldrar kan alltså välja att "Unwound" sina barn om de är mellan 13 och 18 år. Barnets kroppsdelar tas då isär och går till andra människor som behöver dem. Villkoret är att barnens liv ändå inte ska ta slut, utan att de fortfarande lever. Allt detta blev lite förvirrande för mig. Eller ja, det är fortfarande förvirrande. Vad då lever fortfarande? Plockade de inte isär er? Så om någon av er läst boken, snälla förklara detta för mig, haha.


Karaktärerna i boken är helt okej. Min favorit måste nog vara Connor, som jag kände var den man fick lära känna bäst. Risa och Lev är även de helt okej. Alla är nog egentligen karaktärer jag gillade men som jag inte kommer tänka särskilt mycket på så här i efterhand.


Boken slutade rätt öppet och jag tror från början att författaren bara planerade en bok, men nu ska det hur som helst komma två till. Jag är lite osäker på om jag kommer plocka upp uppföljarna eller inte. Vi får helt enkelt se. Jag är dock väldigt intresserad av att se hur serien kommer sluta, för det finns trots allt en liten del av mig som verkligen bryr sig om hur det ska gå för gänget.


Favorit citat: 
“In a perfect world everything would be either black or white, right or wrong, and everyone would know the difference. But this isn't a perfect world. The problem is people who think it is.” 


“Stupid dreams. Even the good ones are bad, because they remind you how poorly reality measures up.”


Betyg: 3/5

1 kommentar:

  1. Uh... vad konstigt det låter med att man plocka isår barnens kroppsdelar :s Låter lite grymt tycker jag.

    Svar: Ja! Vad bra att du nämnde det för det visste jag inte. Såg nu att Mix förlag kommer att ge ut Cinder. Yay!

    SvaraRadera