måndag 21 maj 2012

City of Lost Souls - Cassandra Clare


Titel: City of Lost Souls
Författare: Cassandra Clare
Antal sidor: 536
Förlag: Margaret K. McElderry
Utgivningsdatum: 8 Maj 2012

The demon Lilith has been destroyed and Jace has been freed from her captivity. But when the Shadowhunters arrive to rescue him, they find only blood and broken glass. Not only is the boy Clary loves missing–but so is the boy she hates, Sebastian, the son of her father Valentine: a son determined to succeed where their father failed, and bring the Shadowhunters to their knees.

No magic the Clave can summon can locate either boy, but Jace cannot stay away—not from Clary. When they meet again Clary discovers the horror Lilith’s dying magic has wrought—Jace is no longer the boy she loved. He and Sebastian are now bound to each other, and Jace has become what he most feared: a true servant of Valentine’s evil. The Clave is determined to destroy Sebastian, but there is no way to harm one boy without destroying the other. Will the Shadowhunters hesitate to kill one of their own?

Only a small band of Clary and Jace’s friends and family believe that Jace can still be saved — and that the fate of the Shadowhunters’ future may hinge on that salvation. They must defy the Clave and strike out on their own. Alec, Magnus, Simon and Isabelle must work together to save Jace: bargaining with the sinister Faerie Queen, contemplating deals with demons, and turning at last to the Iron Sisters, the reclusive and merciless weapons makers for the Shadowhunters, who tell them that no weapon on this earth can sever the bond between Sebastian and Jace. Their only chance of cutting Jace free is to challenge Heaven and Hell — a risk that could claim any, or all, of their lives.

And they must do it without Clary. For Clary has gone into the heart of darkness, to play a dangerous game utterly alone. The price of losing the game is not just her own life, but Jace’s soul. She’s willing to do anything for Jace, but can she even still trust him? Or is he truly lost? What price is too high to pay, even for love?

Darkness threatens to claim the Shadowhunters in the harrowing fifth book of the Mortal Instruments series.


Jag har sorgligt nog varit en av de få personer som tyckt att The Mortal Instruments skulle gjort sig bättre som en triologi. De tre första böckerna tyckte jag var oerhört bra och jag älskade slutet City of Glass fick. Men jag tror jag har börjat mjuknat upp till den här lite längre serien nu, även om jag inte riktigt tyckt att City of Fallen Angels, och inte heller City of Lost Souls, är lika bra som de tre första så är de ändå bra böcker.

Om man bortser från prologen så börjar City of Lost Souls två veckor efter förra bokens slut. Och jag gillar början, den är bra. Det är sedan det börjar gå lite nerför. Utan att spoila boken ska jag säga att det kom en liten tvist någonstans efter hundra sidor skulle jag tro, och jag gillade den i början, men sedan var det som om boken bara stannade upp i vad som kanske var nästan 300 sidor. De är inte dåliga sidor, bara... Händelselösa? Jag vet inte. Mitten av boken var i varje fall den del jag gillade minst, och vid ett tillfälle stängde jag igen boken av ren ilska bara för att Clare byggde upp spänning och sedan avslutade den lika drastiskt, haha.

Sedan kommer slutet. Och vi kan väll säga så att det var slutet som påminde mig om varför jag älskar The Mortal Instruments och varför jag avgudar Cassandra Clare som en författare till att börja med. Slutet lade verkligen upp så mycket bra saker inför City of Heavenly Fire, och jag kan knappt vänta tills jag får läsa den.

Något jag uppskattade med boken var att det fanns fler Magnus och Alec moments. Då jag avgudar det paret hade jag inte sagt nej till lite fler scener med dem, men man tager var man haver så att säga. Och får jag bara säga att Simon faktiskt var min favorit karaktär i den här boken? I början av serien tyckte jag mest att han var en jobbig sidokaraktär, men nu älskar jag honom, haha.

Så ja. En bra bok, något sämre mittdel och ett riktigt bra slut. Jag ska helt klart köpa City of Heavenly Fire så snart som den släpps. Och just nu funderar jag väldigt starkt på att läsa om de tre första böckerna i serien. Vi får se hur det blir.

Favorit citat:
“What have you done to my cat?" Magnus demanded... "You drank his blood, didn't you? You said you weren't hungry!"
Simon was indignant. "I did not drink his blood. He's fine!" He poked the Chairman in the stomach. The cat yawned. "Second, you asked me if I was hungry when you were ordering pizza, so I said no, because I can't eat pizza. I was being polite."
"That doesn't get you the right to eat my cat."
"Your cat is fine!" Simon reached to pick up the tabby, who jumped indignantly to his feet and stalked off the table. "See?"
"Whatever.”
Betyg: 4/5

4 kommentarer:

  1. Jag har inte läst den här serien. Jag vet, skäms på mig. Jag har verkligen velat göra det jääättelänge, varit på väg att beställa första boken flera gånger men sedan av någon anledning prioriterat någon annan bok. Jag måste skärpa mig.

    SvaraRadera
  2. Har bara läst den första boken men tänker definitivt köpa och läsa resten av böckerna någon gång :)
    De tre första böckerna var faktiskt tänkta att vara en triologi från början och då skulle de tre sista vara en sequel serie till TMI.

    SvaraRadera
  3. Saken är den va! Jag älskar de tre första böckerna och jag gillar de här andra! Mest för att man får se hur Alec och Magnus relation utvecklas. För de är verkligen mitt favorit par också. Jag tycker att jag borde bli besviken på dessa böcker, men jag kan liksom inte. Älskar dem för mycket, haha x) Sedan det här slutet, wow säger jag bara! :)

    SvaraRadera
  4. Hey very interesting blog!
    Here is my webpage ; topografía

    SvaraRadera