söndag 13 maj 2012

Cross My Heart and Hope to Spy - Ally Carter

Titel: Cross My Heart and Hope to Spy
Författare: Ally Carter
Antal sidor: 236
Förlag: Hyperion Book
Utgivningsdatum: 2 Oktober 2007

Cammie Morgan is back, and it's clear that her life hasn't calmed down since the events of I'd Tell You I Love You, But Then I'd Have to Kill You. At first, giddy anticipation is in the air. Gallagher Academy, Cammie's elite spy school, is hosting a visit from a covert training center for boys. Soon after the boys' arrival, though, everything goes dangerously awry when a series of security breaches are discovered at the academy. Worse yet, teenage agent-in-training Cammie is being blamed for the penetration. With the school's top-secret status at risk, the Gallagher Girls have to work quickly to save their beloved school.


Ally Carter har verkligen fått en speciell plats i mitt hjärta. Jag har gillat alla böcker jag läst av henne och jag blir alltid glad och lite varm i hjärtat då jag dyker ner i hennes berättelser igen. Hon får mig att flina dumt för mig själv och skratta rakt ut. Detta var precis en sådan bok jag behövde efter att ha läst ut den allvarliga, men underbara, Insurgent. 


Får jag bara säga vad huvudsaken till att jag gillade denna mer än första boken i serien är? ZACH. Ah, en älskvärd karaktär med så mycket potential. Redan efter första scenen han var med i så gillade jag honom mer än jag någonsin gillade Josh. Jag älskade kemin mellan Zach och Cammie och jag kan knappt vänta tills jag får veta hur det ska gå mellan dem. 


Jag vet att jag nämnt detta i en annan recension av en Ally Carter bok, men jag måste säga det igen: jag älskar hur hennes karaktärer faktiskt kan tänka. Som spioner lägger de märke till små detaljer, klurar ut smarta planer och är mästare på att läsa kroppsspråk osv. Det måste vara något med mig och smarta karaktärer, haha.


The Callagher Girls serien är böcker jag tycker ni borde kolla upp om ni inte har något emot att det är konstant action (även om det finns det också), utan vill ha en bok som får er att skratta rakt ut och som bara har det på något sätt. De är inte fantastiska de här böckerna, men ändå är de så otroligt mysiga och bra på något sätt. Jag kan inte riktigt sätta fingret på vad de har, men något är det. 


Favorit citat:
“So I hear we get to go to town this weekend. Want to catch a movie or something?
--Z
P.S. That is, if Jimmy doesn't mind.
Translation: This weekend might be a good chance for us to see each other outside our school in a social environment, free of competetiton. I do not view other boys as threats, and I enjoy making them seem insignificant by calling them the wrong names. (Translation by Macey McHenry)” 



Betyg: 4/5

4 kommentarer:

  1. Haha,älskar den här serien eftersom den är så bra mellanläsning,man kan läsa den snabbt,den får en att skratta och jag älskar deras "översättningar" x)

    SvaraRadera
  2. Den här serien verkar så himla bra, måste läsa den!

    SvaraRadera
  3. Det här är så jobbigt. Ännu en serie jag verkligen vill läsa. Varför tar det aldrig slut med bra böcker? Okej, fy mig, jag ska inte klaga.

    SvaraRadera
  4. SV: Du anar alldeles utmärkt, haha. Bor du också i Karlstad eller har det bara kommit sig att du håller på dem iaf? :D

    SvaraRadera