torsdag 10 maj 2012

Insurgent - Veronica Roth

Titel: Insurgent
Författare: Veronica Roth
Antal sidor: 525
Förlag: HarperTeen
Utgivningsdatum: 1st Maj 2012

One choice can transform you—or it can destroy you. But every choice has consequences, and as unrest surges in the factions all around her, Tris Prior must continue trying to save those she loves—and herself—while grappling with haunting questions of grief and forgiveness, identity and loyalty, politics and love.

Tris's initiation day should have been marked by celebration and victory with her chosen faction; instead, the day ended with unspeakable horrors. War now looms as conflict between the factions and their ideologies grows. And in times of war, sides must be chosen, secrets will emerge, and choices will become even more irrevocable—and even more powerful. Transformed by her own decisions but also by haunting grief and guilt, radical new discoveries, and shifting relationships, Tris must fully embrace her Divergence, even if she does not know what she may lose by doing so.

New York Times bestselling author Veronica Roth's much-anticipated second book of the dystopian Divergent series is another intoxicating thrill ride of a story, rich with hallmark twists, heartbreaks, romance, and powerful insights about human nature.


Oh, wow. Insurgent överträffade alla förväntningar jag hade efter att ha läst ut Divergent. För tro mig när jag säger att jag verkligen gillade Divergent, men den tog inte andan ur mig såsom den verkat göra med de flesta andra. Men Insurgent.. ja, jag är minst sagt mållös. Jag gillade karaktärerna i första boken, men kände aldrig att jag kom dem riktigt nära så att jag började bry mig om dem. Men nu under andra bokens gång så fick Veronica Roth mig att älska varenda en av dem.

Låt oss börja med Tris. I första boken tyckte jag att hon var helt okej, men nu har hon verkligen växt i mina ögon. Visst, hon brister ut i gråt rätt så ofta, men det tycker jag är hundra procent förståligt. Hon är trots allt mänsklig och har sina brister. Och vad ska jag säga om Tris och Tobias förhållande? Jag. Avgudar. Det. Just nu förstår jag inte varför jag aldrig var särskilt överförtjust i dem som ett par i Divergent. Roth får mig verkligen att tro att de är perfekta tillsammans. Och ja, det är de ju. 

Det var sällan, om ens någonsin, det var en tråkig stund i Insurgent. Trots sitt höga sidantal så försvann sidorna snabbt och takten var i mina ögon mycket bra. Det var inte ofta jag kunde förutspå vad som skulle hända, och kanske var en liten anledning till det att jag helt enkelt inte stannade för att tänka efter då jag läste. Det var med andra ord oerhört svårt att lägga boken ifrån sig. 

Det vilar en rätt så tung stämning över boken. Tris kämpar med det som hände i slutet av Divergent, men jag tycker ändå Roth gör det bra i att allting inte ska bli för deprimerande. Det finns humor och fina vänskapsögonblick som ger berättelsen ett litet ljus och får jag bara säga att jag älskar Uriah? En sådan underbar karaktär. Det var även roligt att återse gamla karaktärer från första boken.

Och så har vi slutet. En sådan underbart jobbig cliffhanger. En sådan som man både hatar och älskar ni vet? Jepp, Veronica Roth gjorde det. Och nu är jag så otroligt taggad inför att läsa den sista boken så det finns inte. Ska jag verkligen behöva vänta ett helt år? Hjälp. 

Favorit citat:
"Got that gun?” Peter says to Tobias. “No,” says Tobias, “I figured I would shoot the bullets out of my nostrils, so I left it upstairs."

"We're all right, you know,' he says quietly. 'You and me. Okay?' My chest aches, and I nod. 'Nothing else is all right.' His whisper tickles my cheek. 'But we are."

“What’s this about flashing underwear?” says Uriah, sidestepping a bunk. “Whatever it is, I’m in."

Betyg: 5/5

7 kommentarer:

  1. Åh, nu blev jag ju bara ännu mer sugen på att läsa Insurgent!

    SvaraRadera
  2. Säger som Hanna, längtar ihjäl mig!

    SvaraRadera
  3. Har samma känslor för Divergent som du, så förhoppningsvis så gillar jag också Insurgent mer! :)

    SvaraRadera
  4. Åh, längtar så otroligt mycket! :D

    SvaraRadera
  5. Svar: Jag var preciiiis likadan! Det var bara Klaraböckerna som gällde. Skulle vilja läsa om dem nu, men är lite rädd för att det skulle förstöra hela grejen. Det ska bli jättekul att läsa hennes nya bok alltså, mest för nostalgi liksom :)

    SvaraRadera
  6. Den här serien borde verkligen översättas!
    Btw kika gärna in på min blogg och se min bookhaul, skulle vara superkul och få lite respons! :)

    SvaraRadera
  7. Svar: Åh, jag vill också läsa den! Visst är den fantastisk :D

    SvaraRadera