onsdag 16 maj 2012

Pandemonium - Lauren Oliver

Titel: Pandemonium
Författare: Lauren Oliver
Antal sidor: 375
Förlag: Harper Teen
Utgivningsdatum: 28 Februari 2012

I'm pushing aside the memory of my nightmare,
pushing aside thoughts of Alex,
pushing aside thoughts of Hana and my old school,
push,
push,
push,
like Raven taught me to do.
The old life is dead.
But the old Lena is dead too.
I buried her.
I left her beyond a fence,
behind a wall of smoke and flame.
Lauren Oliver delivers an electrifying follow-up to her acclaimed New York Times bestseller, Delirium. This riveting, brilliant novel crackles with the fire of fierce defiance, forbidden romance, and the sparks of a revolution about to ignite.

I början visste jag inte riktigt vad jag skulle tycka om den här boken. Den är minst sagt skriven på ett väldigt annorlunda sätt. Vartannat kapitel heter "now" och vartannat "then". Med andra ord skiljer den sig väldigt mycket från Delirium, boken jag blev lite smått kär i. Den hoppar alltså fram och tillbaka i tiden, vilket är något jag aldrig riktigt gillat. Now var när Lena var i en stad och then var när hon var i The Wilds, och man fick lära sig om hur hon hade det där innan hon kom till staden. 

Jag tyckte aldrig Pandemonium fick samma känsla som Delirium hade över sig. Den här boken fångade mig aldrig riktigt på samma sätt och hela boken kändes som en transportsträcka tills slutet. Ja, jag är nog väldigt besviken. Handlingen fångade aldrig riktigt mitt intresse och jag blev inte jätte fäst vid någon av de nya karaktärerna. Dessutom tyckte jag att Lena handlade väldigt dumt där i slutet. 

Julian fick jag aldrig något riktigt grepp om, och han föll mig aldrig i smaken som en karaktär. Kanske för att jag inte kände att jag fick se så mycket av hans karaktär och personlighet. För att vara ärlig vet jag inte riktigt vad Lena såg i honom. Inte alls faktiskt. Det var inte så att jag störde mig på honom, han var bara så... ointressant. 

Under hela boken kunde jag inte annat än längta tillbaka till Delirium och dess samling karaktärer istället för dessa nya. Och nu inser jag hur negativ jag varit genom hela min recension. Men boken var inte dålig, bara inte, ni vet, jätte bra. Men jag ska trots allt läsa sista delen i trilogin och hoppas på att den är lika bra som första boken i serien var. Lauren Olivers språk är trots alls skrämmande vackert på sina ställen och jag kan inte annat än ge henne en liten applåd för det, och hoppas att jag en dag kan bli lika skicklig i skrivandets konst som hon. 

Favorit citat: 
“That's the flip side of freedom; When you're completely free, you're also completely on your own.” 

Betyg: 2.5/5

1 kommentar:

  1. SV: haha, ja jag går på Älvkullen men det händer ju att man är på andra sidan gatan också! Nu känns det som om jag måste ha passerat dig åtminstone en gång ;D

    SvaraRadera