torsdag 21 juni 2012

Diskussions fråga 5: Twilight hat?


Att det finns mycket Twilight hat här i världen har väll ingen kunnat missa. Jag var själv en av de som blev lite sval mot serien när den blev sådär över hypad. Först nu inser jag hur idiotiskt det var. Va då sluta gilla en serie bara för att den blev populär? Det måste vara bland det fånigaste jag hört. Däremot kan jag säga så här: Jag vet inte vad jag tycker om Twilight. Det var många år sedan jag läste serien och då vet jag att jag älskade den, men om jag skulle läsa om böckerna nu vet jag inte hur det skulle vara.

Men om jag ska komma till poängen så ska jag säga så här: SLUTA MED HATET. Okej om man inte gillar böckerna, men man behöver inte sprida med sig det till hela världen. Det finns "Hata Twilight" klubbar över hela nätet och jag förstår inte poängen. Ursäkta mig, men om man nu hatar serien så mycket, så varför lägga ner tid och ork på den? Och låt dem som faktiskt gillar Twilight, ni vet, gilla den. Det fanns en tid då jag avgudade Twilight och de var faktiskt de böckerna som fick mig att läsa mer - så tack Stephanie Meyer! Breaking Dawn var även den första boken jag läste på engelska.

Man ska få gilla Twilight, och jag hatar när jag ser folk hacka på andra bara för att de gör det. Det är en bokserie precis som alla andra, och det är ju inte precis så att folk startar t.ex. "Hata The Hunger Games" klubbar. Så snälla världen sluta sprida hat. Särskilt om något sådant som en bokserie. Om man inte gillar en bok så håller sig ju normala människor borta från dem.

Också en sak till innan jag ska ge mig, snälla sluta hata filmerna också. Det finns de som gillar dem och låt dem då göra det. Och sprid inte hat om skådespelarna heller. De är ju trots allt människor som alla oss andra. Så om du inte gillar filmerna eller skådespelarna kan man ju bara, ni vet, vara tysta. Om det är en recension är det ju så klart en annan sak. För då sprider man ju faktiskt sin åsikt.

Så vad säger ni? Vad tycker ni om Twilight-hatet? Märker ni av det mycket? 


Och förlåt om jag förolämpade någon med det är inlägget. Det var absolut inte meningen i sådana fall. Men jag bara hatar när folk sprider hat om en sak som denna. 

16 kommentarer:

  1. Personligen så har jag aldrig fattat hur man kan orka lägga ner tid på att hata något. Eller ja... jag kan väl tänka mig att det för att det finns något slags gemenskap i det. Undrar om personerna som är med i hata-twilight-klubbar ens har läst serien? Känns så motsägelsefullt. Om man hatar serien så läser man väl inte den? Men om man inte har läst den så kan man väl inte hata den? Att sprida en åsikt är helt okej, men att starta hatklubbar går nog lite över gränsen tycker jag.

    SvaraRadera
  2. Jag själv gillar inte Twilight och håller med dig, sluta med hatet. Det är inte så att jag hatar boken för jag har varit beroende av den en gång i tiden. Jag har börja irritera mig på alla som älskar boken som hatar boken. De är lite för extrema av något slag...

    SvaraRadera
  3. Jag gillar inte alls Twilight och förstår inte vad som är så speciellt med de böckerna. Men det är bara min åsikt. Uppenbarligen är det ju många som älskar de böckerna. Jag förstår inte varför man måste lägga så mycket energi på något man inte gillar. Såna där hata-klubbar är så överdrivet. Har inte märkt något själv eftersom jag undviker twilight, men det är väldigt synd att det måste bli två sidor, älska-hata. Det drabbar ju annat också, men det verkar som att Twilight är extra utsatt?

    SvaraRadera
  4. Jag tycker det är så oprofessionellt att hata något bara för att. Det finns saker som enligt perspektiv kan förtjäna hat, men då är det även viktigt att kunna uppge en anledning till varför. Twilight i detta fall, för mig, innehåller en hel del element som jag bara inte kan respektera, och därmed ogillar jag serien starkt. Det betyder dock inte att jag stoltserar med det just bara för att.

    Det finns liksom flera böcker jag inte gillar, och flera böcker som jag faktiskt gillar. Allt det här med att välja sida, dock, att antingen gå med det ena eller det andra och bara lämna det vid det, det tycker jag är fel. Om man ska diskutera något kritiskt, borde man göra det på ett civiliserat sätt. Man måste kunna se olika synpunkter för vad de är, inte bara som något som inte går i enlighet med det man själv säger.

    Twilight är förstås extremt hypad och i och med uppstår ju trender, och att faktiskt ärligt ogilla Twilight med grundliga orsaker gör att man inte vill blandas ihop med de som följer med trenden. Jag vill helt enkelt inte att ämnet ska bli något speciellt att spela upp sig över. Så jag gillar inte Twilight. Jag gillar inte heller vissa andra, mindre populära böcker. Skillnaden är dock att det tydligen inte är någon stor grej.

    Jag vill bara att Twilight ska behandlas som ännu en bok, inte något glorifierat som sätter exempel för alla andra bokdiskussioner.

    Och allt det där blev troligen svammel, men nåväl.

    SvaraRadera
  5. TACK för det här inlägget! De senaste åren har jag sett samma sak så många gånger, personer som älskade Twilight och nu verkar hata det för att det är "lite, eller ganska så väldigt, jättetöntigt att gilla Twilight." Eller att man börjar ogilla något för att det blir populärt. Visst, jag har inte läst böckerna eller sett filmerna (förutom de som kommit på bio) sedan 2009 eller nåt och vet inte om jag heller skulle tycka om dem i nuläget. Men att gå runt och hata och göra en grej av att göra sig av med böckerna och skriva skit om hela serien? Så otroligt fånigt.

    Det är såna här saker som gör mig förbannad på världen. Varför lägger människor sin energi på såna här urlöjliga saker? Lägg er tid och kraft på att göra någonting bra istället, om ni nu har så mycket tid över.

    Igen, tack för att du skrev det här inlägget, Lisa. Dina diskussionsinlägg är grymma :)

    SvaraRadera
  6. Jag har faktiskt inte märkt av Twilight hatet så jättemycket, men jag kan säga att precis som med dig var det Twilight som fick mig att börja läsa mer. Eller i alla fall som fick mig att börja läsa den sortens böcker som jag läser idag :)

    SvaraRadera
  7. Håller med dig till 100% ! Det är så fånigt att man ska ödsla tid på att fokusera på hur mycket man hatar ett par böcker (eller ett par filmer) och gå så långt att man gör klubbar, hemsidor och så. Kan man inte bara fokusera på det man gillar istället?
    Själv älskade jag Twilight när jag först läste dem - blev helt förtrollad av Stephenie Meyers serie. Men när alla pratade om den så var det som att den där förtrollningen släppte lite, för att jag upptäckte delar av berättelsen som jag tyckte var lite ologiskt eller inte alls så bra som jag först tyckte.
    Jag slutade inte gilla dem för att de blev populära, det var bara som att allt tjat om Twilight fick mig att se seriens brister. Låter konstigt, jag vet - men jag gillar fortfarande böckerna trots att jag nog skulle kalla mig ett före detta-fan idag. Ser även lite fram emot den kommande filmen :)

    SvaraRadera
  8. Håller verkligen med dig!
    Om man verkligen hatar något så mycket behåll det för dig själv istället för att stå och waina om det inför andra som tycker om det och "förstöra" det för dom..

    SvaraRadera
  9. Jag tycker också det är töntigt att lägga ner så mycket energi på att få andra människor att förstå att man inte gillar något. Det är mest för att känna sig lite cool och hipster.
    Däremot håller jag inte med dig om det där med att sluta gilla en serie för att den blir populär. Det var så jag slutade gilla Twilight, och nu börjar även mitt intresse för The Hunger Games svalna. När jag har läst en bok som jag verkligen gillar vill jag bara ha mer, mer, mer. Samma sak med tv-serier. Men samtidigt hindrar jag mig själv för att bli för obsessed. För då tröttnar jag. Det är samma sak när böcker blir för populära och alla pratar om det. Då är läsupplevelsen liksom inte speciell och personlig längre, och magin försvinner.

    SvaraRadera
  10. Stör mig något helt ofantligt på det faktum att typ 90% av allt Twilight-hat går ut på att "Edward är en glittrig bögvampyr" "den är gay" osv. Folk borde komma med relevant kritik eller hålla sin smyghomofobi för sig själva!
    Och vad är poängen med en hatgrupp? Sitter de och skrattar åt Twilight fans? Det är ju baske mig inget annat än mobbning! Äckligt är vad det är.

    SvaraRadera
  11. Gah!!! Nu när nya trailern kommit kommer hatet leva upp igen.
    Jag skrev också om twilighthat i samband med senaste filmen

    http://ungavuxna.blogspot.se/2011/11/dont-hate-twilight.html

    men i korthet: jag håller med dig.

    SvaraRadera
  12. Jag kan erkänna att jag en gång var en av dem som öppet hatade Twilight. Jag hamnade gärna i vilda diskussioner om varför det var så dåligt. Det blev så illa att varje gång någon nämnde Twilight så var de tvugna att säga "Pia, snälla lägg dig inte i nu."

    Det är såklart något jag ångrar att jag gjorde för att, precis som du skriver, så kan jag idag INTE förstå mitt eget tankesätt. Jag kan inte för mitt liv förstå vad det var jag ville uppnå. Jag kan ibland skämmas av bara tanken på hur jag kunde bete mig. Det var under högstadiet, så lyckligtvis har jag mognat sen dess XD

    Jag gillar fortfarande inte Twilight, men jag tänker inte direkt gå och skylta med det så att alla kan se. Jag tycker att det är störtlöjligt hur folk kan t.ex. söka runt på youtube efter twilight-videos bara för att kunna skriva något elakt i kommentarsfältet. Det är så lågt! Jag gick aldrig så långt som nätmobbning, aldrig. Jag mår bara illa av att se sånt.

    Nej, hard-core-twilight-hatare är bara förvirrade människor som inte vet vad de vill i livet helt enkelt. Allt vi kan göra att är att tycka synd om dem och sen fortsätta ägna oss åt det som vi faktiskt GILLAR.

    SvaraRadera
  13. Jag håller med dig helt! Att hata något är sådant oerhört slöseri med tid och energi. Speciellt ledsamt tycker jag att det är med dem som älskade Twilight först och sedan bytte sida för att det inte var tillräckligt "coolt" eller nåt.

    Själv läste jag böckerna 2009 och blev helt besatt av dem. Sedan dess har jag inte läst dem igen och vill inte det heller, för jag är rädd att jag kanske inte kommer att tycka om dem som jag gjorde då. Och jag vill ha kvar dem som en fin läsupplevelse som skickade tillbaka mig rätt till mitt tonårs bokslukeri.

    SvaraRadera
  14. Håller verkligen med! Ett tag var jag nästan rädd för att säga att jag gillade Twilight, men jag har försökt stå på mig :)
    Tack för det superfina inlägget!

    SvaraRadera
  15. Hatet är helt otroligt onödigt... jag mest skrattar åt idioterna som lägger ner tid på det xD Jag kan tycka att skämt om Twilight kan vara roligare, men jag hatar dem absolut inte.

    Jag tyckte om Twilight en gång, de var böckerna som fick mig att läsa mer Paranormal Fantasy och som faktiskt fick in mig i ungdomslitteraturen på ett annat sätt. Innan läste jag hästböcker och Eragon... (älskar Eragon<3), och jag var tolv när jag läste Twilight. De inspirerade mig till så mycket, och jag älskade dem då, när jag läste dem. Sedan läste jag om första boken förra året, alltså tre år senare, och jag tyckte inte att boken var lika bra. Den är inte dålig, men jag tycker inte alls att den är väldigt bra. Den är helt okej, med helt okej språk... jag vet inte, det kanske gjorde skillnad att jag läste den på engelska andra gången, och när jag läst så mycket annat att jämföra med så kändes den lite tom. Men det betyder inte att jag hatar Twilight. Jag kan klaga på en del, jovisst, men minnet av när jag streckläste alla fyra böckerna på några dagar... det är ett underbart minne som jag kan se tillbaka på och njuta av. Som jag brukar säga; jag älskar inte Twilight, jag älskar minnet av den.

    SvaraRadera
  16. Jag verkligen älskar Twilight och står för det,mg bryr mig inte vad andra tycker om att jag gör det eller om de tycker att böckerna är dåliga. Om de tycker det så får de väl tycka det men de behöver verkligen inte starta hatklubbar, högst onödigt! Som den där boktiteln, vad hatet gör kan ingen fatta. Att lägga ner tid på något man inte tycker om är heller inte nödvändigt, vissa hatar nog bara böckerna för att verka coola för att "alla" andra gör det. Och det här med att först älska böckerna för att sedan hata de, idiotiskt! Visst, folk får ha sina åsikter men de behöver verkligen inte förstöra för andra som kanske gillar böckerna. Att hata skådespelarna i filmerna är respektlöst! De gör bara sitt jobb för att tjäna sitt levebröd, klandra inte de, fatta slöserinmed tid.

    SvaraRadera