fredag 8 juni 2012

Don't Judge A Girl by Her Cover - Ally Carter

Titel: Don't Judge A Girl by Her Cover
Författare: Ally Carter
Antal sidor: 263
Förlag: Hyperion Books
Utgivningsdatum: 9 Juni 2009

When Cammie "The Chameleon" Morgan visits her roommate Macey in Boston, she thinks she's in for an exciting end to her summer break. After all, she's there to watch Macey's father accept the nomination for vice president of the United States. But when you go to the world's best school (for spies), "exciting" and "deadly" are never far apart. Cammie and Macey soon find themselves trapped in a kidnappers' plot, with only their espionage skills to save them.

As her junior year begins, Cammie can't shake the memory of what happened in Boston, and even the Gallagher Academy for Exceptional Young Women doesn't feel like the safe haven it once did. Shocking secrets and old flames seem to lurk around every one of the mansion's corners as Cammie and her friends struggle to answer the questions, Who is after Macey? And how can the Gallagher Girls keep her safe?

Soon Cammie is joining Bex and Liz as Macey's private security team on the campaign trail. The girls must use their spy training at every turn as the stakes are raised, and Cammie gets closer and closer to the shocking truth.



Jag börjar bli riktigt fäst vid den här serien. Första boken tyckte jag var mysig och underhållande, andra boken började det hända mer och en viss Zach introducerades, men nu under tredje boken har saker blivit mörkare och jag får feeling attacks titt som tätt. Och jag har en känsla av att det bara kommer bli bättre från här, om man nu gillar att ha sitt hjärta krossat i små små bitar (ja, jag har blivit lite spoilad om vad som kommer hända). 


Zach jag älskar dig. Så, nu har jag sagt det. Men är det dåligt av mig att alla mina favoritstunder i boken innehåller en viss Zachary Goode? Äh. Men vad är det du döljer? Ge mig svar! Och försvinn inte lika fort som du kommer! Haha, han är visserligen en spion, men ändå. 


Boken börjar med att en av Cammie's bästa vänner är med om ett kidnappningsförsök, och sedan cirkulerar boken om att hålla Macey trygg. Berättelsen är helt klart en aning mörkare nu, och jag gillar det, skarpt. Vi får även se en annan sida av Cammie där hon bättre visar vad hon verkligen kan, vilket är något jag tyckt saknats från de tidigare böckerna. 


Don't Judge A Girl by Her Cover var för mig en sådan bok som jag ibland var tvungen att bara lägga ifrån mig och pressa mot hjärtat ett tag för att få tid att andas. Bara jag som gör så? Man måste liksom andas för att boken är för extrem och krossar ens hjärta, samt framkallar en liten fangirl inom en som får starka känslostormar. Puh, jag hoppas inte jag är ensam om det.


Jag har som ni kanske redan vet klickat hem del fyra och fem i serien redan, och jag har en känsla av att jag kommer slänga mig över dem så fort de landar i brevlådan. Jag måste veta vad som händer. Jag måste ha mer Zach. Jag måste få veta mer om hemligheten som avslöjades i slutet (och som jag faktiskt förutsåg, duktigt av mig). Och jag bara måste ha mer Gallahager Girls helt enkelt. Den här serien håller nog på att bli en av mina favoriter. 


Favorit citat:
“Hey, Macey, sorry to drop in but Cammie just had to be alone with me. You know how she gets.”


Rekommenderar till:
Jag tror nog inte alla skulle tycka de här böckerna var fantastiska. Men om du kan gilla böcker som är lite lättsamma och inte särskilt långa så kan de passa dig. Och om du inte gillade första boken tycker jag ändå du ska fortsätta läsa serien - den blir bättre och bättre för varje bok. Också om du gillar smarta karaktärer (vilket jag vet att jag gör) så borde du absolut läsa dessa.


Bästa del: Allt med Zach? Slutet var även det väldigt bra. 


Betyg: 4/5

4 kommentarer:

  1. Det är inte fånigt att alla dina favvostunder innehåller Zach! Det är samma sak med mig, fast med en annan karaktär i några andra böcker :D

    SvaraRadera
  2. Hoppas på att den här serien översätts, den verkar så bra!

    SvaraRadera
  3. Jag läste min första bok av Ally Carter (Härligt Oärligt) för några veckor sedan och gillade den, så har skrivit upp den här serien på min önskelista!

    SvaraRadera
  4. Haha, jag älskar också Maceys översättningar xD
    Zach gillade jag inte såå mycket i andra boken, men nu i tredje älskar jag honom! Kan knappt vänta tills jag får läsa fjärde delen!

    SvaraRadera