fredag 8 juni 2012

Hallowed - Cynthia Hand

Titel: Hallowed
Författare: Cynthia Hand
Antal sidor: 403
Förlag: Egmont Books
Utgivningsdatum: 2 Januari 2012

For months part-angel Clara Gardner trained to face the raging forest fire from her visions and rescue the alluring and mysterious Christian Prescott from the blaze. But nothing could prepare her for the fateful decisions she would be forced to make that day, or the startling revelation that her purpose—the task she was put on earth to accomplish—is not as straightforward as she thought.

Now, torn between her increasingly complicated feelings for Christian and her love for her boyfriend, Tucker, Clara struggles to make sense of what she was supposed to do the day of the fire. And, as she is drawn further into the world of part angels and the growing conflict between White Wings and Black Wings, Clara learns of the terrifying new reality that she must face: Someone close to her will die in a matter of months. With her future uncertain, the only thing Clara knows for sure is that the fire was just the beginning.



Det var sannerligen roligt att få återvända till världen Cynthia Hand skapat och återse dess karaktärer. Slutet av Unearthly fick mitt hjärta att slå fort och jag såg verkligen fram emot att läsa uppföljaren Hallowed. Men om det är något jag märkt med böckerna så är det att riktig spänning kommer i små doser, men när de väl kommer så sitter jag praktiskt taget och biter mina naglar. Hand är bra på att få till den där sugande spänningen, men ibland önskar jag att den kunde komma lite oftare och inte ta slut lika fort som den börjat.


Jag har aldrig varit mycket för böcker med änglar i. Det är nog den övernaturliga varelse jag är minst förtjust i, kanske om man bortser från vampyrer som jag egentligen aldrig riktigt gillat heller. Men här gillar jag dem faktiskt väldigt mycket. Jag gillar tanken på att man kan vara halvängel, kvartsängel och så vidare. 


Karaktärerna i boken är bra. Tucker har hela tiden varit min självklara favorit. Han är ju helt otroligt fin och underbar. Ge miiig. Snälla? Hmph, back to business. Clara är även hon en rätt så bra karaktär, och jag har inga problem med att vara inne i hennes huvud. Christian har faktiskt vuxit lite i mina ögon i den här boken. Det är fortfarande något som inte riktigt stämmer med honom, men ja. 


Jag hoppas verkligen att sista boken i serien blir epic, för det känns som serien behöver lite mer... spänning? Storslagenhet? Något är det. Mycket potential har böckerna, men det är något litet som saknas. Men de är fortfarande bra böcker som jag verkligen gillar, och jag kommer minst sagt bli lite sorgsen då jag läst sista delen. Jag funderade först på att ge boken 3.5, men det får bli en något svagare 4 istället. 


Favorit citat: 
“Hi there," Tucker says brightly, like we're bumping into each other on the street.
"Uh, hi."
"Nice night for stalking," he observes.
"No, I was---"
"Get your butt in here, Carrots.” 



Rekommenderar till: 
Den som vill ha en bra paranormal romance serie att sätta tänderna i. Också någon som kan ta att böckerna fokuserar rätt så mycket på kärlek, även om det så klart finns andra element också. 


Betyg: 4/5

3 kommentarer:

  1. Hej! Du har fått en bloggstämpel av mig :)

    SvaraRadera
  2. Sv: Ja! :)

    Åh, verkar vara en intressant bok! :D

    SvaraRadera
  3. Läste ut Unearthly för ett par dagar sen och tyckte att den var mycket bra. Har beställt hem Hallowed så jag har höga förväntningar på den!

    SvaraRadera