torsdag 28 juni 2012

Only the Good Spy Young - Ally Carter

Titel: Only the Good Spy Young
Författare: Ally Carter
Antal sidor: 304
Förlag: Orchard
Utgivningsdatum: 29 Juni 2010

When Cammie Morgan enrolled at the Gallagher Academy, she knew she was preparing for the dangerous life of a spy. What she didn’t know was that the serious, real-life danger would start during her junior year of high school. But that’s exactly what happened two months ago when Cammie faced off against an ancient terrorist organization dead set on kidnapping her.

Now the danger follows her everywhere, and even Cammie “The Chameleon” can’t hide. When a terrifying encounter in London reveals that one of her most-trusted allies is actually a rogue double-agent, Cammie no longer knows if she can trust her classmates, her teachers—or even her own heart.

In this fourth installment of the New York Times best-selling series, the Gallagher Girls must hack, spy, steal, and lie their way to the truth.as they go searching for answers, recognizing that the key to Cammie’s future may lie deep in the past.



Woah, okej, så jag ska alltså försöka få ihop en någorlunda vettig recension av den här boken. Vad jag säger kommer antagligen inte låta förnuftigt, men äh, jag ger det hela ett försök. 


Efter att ha läst Only the Good Spy Young har Ally Carter antagligen hoppat upp till en top 5 författare för mig. För hela boken är så genialiskt bra (likt de flesta av hennes böcker). Den var oerhört svår att lägga ifrån sig och jag intalade hela tiden mig själv att "bara ett kapitel till, sedan ska du sova, bara ett kapitel till". Men det höll ju verkligen inte. För i slutet av varje kapitel så hände något som fick mig att vela läsa vidare. Eller rättare sagt gjorde så att jag var tvungen att läsa vidare. För ni vet de där böckerna där man helt enkelt inte kan få ro tills man vet allt och tills de är utlästa? Japp. Precis så var det här.


Cammie har vuxit så otroligt mycket. Och Zach. Och, ja, alla andra också för den delen. Första boken i serien var så oskyldig och söt och nu har allt tagit en så mycket mörkare vändning. Och man känner verkligen med karaktärerna, för hur de agerar och blir påverkade av allt detta är så verkligt. Flera gånger sögs jag in i berättelsen och blev Cammie på något sätt. När hon var ledsen var jag förstörd, när hon var rädd var jag skräckslagen och så fort Zach var i närheten swoonade jag så klart. Men kan vi inte ta ett ögonblick och uppskatta Zachs karaktärsutveckling? Han började som den här kaxiga, sarkastiska pojken, men har nu... vuxit så otroligt mycket. 


Jag tog mig ett par timmar och funderade över vad jag skulle ge boken för betyg, men när det kom till kritan insåg jag ju att jag fått typ allt jag letar efter i en bok. Så varför skulle jag inte ge den fem stjärnor? Jag vet då inte. Men här har ni fem stjärnor i alla fall, för det är den för tusan värd!


För närvarande har börjat i Out of Sight, Out of Time som är del fem i serien. Och hjälp, jag vet inte hur många gånger jag blivit tårögd efter bara 120 sidor. Så otroligt bra och hjärtskärande. 


Favorit citat:
“Step 4: Cough and gag.
Step 5: Repeat Step 4 until it feels like maybe your lungs aren't inside your body anymore.
Step 6: Remember that a really cute boy is beside you, so try to cough in a far more attractive manner.” 



Rekommenderar till: 
Alla som gillar böcker med en snabb takt och ja, alla som gillar grymma böcker. Serien blir bara bättre och bättre för varje bok!


Betyg: 5/5

3 kommentarer:

  1. Jag har de två första böckerna i den här serien i bokhyllan. Jag måste verkligen ta tag och läsa dem, blir så sugen när jag läser dina recensioner! Jättefin recension :)

    SvaraRadera
  2. Jättefin recenssion får ta och kolla upp denna serien :D

    SvaraRadera
  3. Sv: Jag gillade verkligen båda också! Jellicoe Road var fantastisk och Percy Jackson var också riktigt bra :D

    Måste nästan läsa den här serien, blir sugen på det varje gång du skriver en recension på någon bok i den. Bra recension btw!:)

    SvaraRadera