måndag 30 juli 2012

Endlessly - Kiersten White

Titel: Endlessly
Författare: Kiersten White
Antal sidor: 389
Förlag: HarperTeen
Utgivningsdatum: 24 juli 2012

Evie's paranormal past keeps coming back to haunt her. A new director at the International Paranormal Containment Agency wants to drag her back to headquarters. The Dark Faerie Queen is torturing humans in her poisonous realm. And supernatural creatures keep insisting that Evie is the only one who can save them from a mysterious, perilous fate.

The clock is ticking on the entire paranormal world. And its fate rests solely in Evie's hands.

So much for normal.

Det slog mig egentligen först efter att jag läste ut boken, någon gång alldeles för sent i natt, hur mycket jag skulle sakna karaktärerna och världen Kiersten White byggt upp. Då jag läste de sista sidorna började mina ögon fyllas med tårar och det blev inte enklare när jag sen läste författarens tack. Och hjälp, efter att jag läst de sista orden av berättelsen kunde jag inte annat än stirra på orden, med en ekande tomhet i min kropp. Det låter dramatiskt, haha, men det är så sant.

Okej, så om jag kanske ska få ihop en riktig recension på boken? Låt oss börja med storyn. Mitt stora problem med de här böckerna har egentligen alltid varit att jag haft problem att komma ihåg vad som hänt i föregående bok. Och så var det även i det här fallet. Så det var tur att White friskade upp mitt minne lite med att berätta vad som hänt i Supernaturally. Och varför jag inte kommer ihåg vad som hänt så bra har kanske att göra med att historien ibland är rätt så simpel, inte särskilt epic, och egentligen inte jätte originell även om White helt klart lagt till en egen tvist till sin historia. Men trots detta kan jag inte annat än gilla hennes böcker, och Endlessly måste nog vara min favorit hittills.

Trots att det var författarens längsta bok hittills så tyckte jag aldrig att det blev en tråkig stund. Det hände hela tiden något som fångade min uppmärksamhet och fick mig att vela läsa vidare. Och det tycker jag är en av de viktigaste sakerna en bok kan ha, så bra jobbat på den fronten! Karaktärerna är också några jag alltid gillat. Evie har sina dåliga stunder, men jag tycker ändå att hon oftast väger upp dem med, ja ... bra stunder. Reth har en större del i boken vilken jag inte kan hjälpa att älska - en så fin och intressant karaktär! Även Jack har författaren fått mig att gilla, och jag tycker Evies och Lends förhållande är väldigt fint och så ovanligt och simpelt för att vara en YA bok, vilket är väldigt uppfriskande.

Jag kommer sakna böckerna, det kommer jag verkligen. Särskilt karaktärerna. För de är väldigt bra och älskvärda, så gott som allihop. Och om jag ska ta upp något som jag alltid brukar nämna då jag läst ut en bokserie så är det slutet och vad jag tyckte om det. Och ja, jag tyckte nog serien fick ett värdigt slut. Det finns vissa saker jag kanske skulle velat se hände, eller något jag skulle velat se mer av innan boken tog slut, men så är det alltid. Så jag ger tummen upp till slutet. Mycket bra jobbat Kiersten White! Och tack tack tack för en väldigt bra serie, där Endlessly helt klart var min favorit! Och nu känns det inte alls som jag fått ur mig allt jag ville säga, men jag tror ändå att jag lämnar det här, med orden att det här verkligen är en serie jag rekommenderar.

Rekommenderar till:
Dig som vill ha en snabb och rolig serie, som egentligen inte bär allt för stort allvar. Det är ofta simpelt och roligt, och kapitlen försvinner snabbt!

Favorit citat:
"And I totally dig watching people sleep. It's so sexy."

Betyg: 4/5

3 kommentarer:

  1. Åh, ska köpa den här så fort den kommer ut i paperback!

    SvaraRadera
  2. Ännu en serie som jag vill läsa :D Och det är säkert ännu en serie som det kommer ta sjukt lång tid innan jag läser den eftersom jag inte har råd att köpa alla jag vill läsa ;)

    SvaraRadera
  3. Jag tänker också köpa den när den kommer ut i paperback! Srygt att behöva vänta men det skulle se underligt ut med bara den sista delen inbunden... :P

    SvaraRadera