fredag 6 juli 2012

Far From You - Lisa Schroeder

Titel: Far From You
Författare: Lisa Schroeder
Antal sidor: 355
Förlag: Simon Pulse
Utgivningsdatum: 23 December 2008

Lost and alone...down the rabbit hole.
Years have passed since Alice lost her mother to cancer, but time hasn't quite healed the wound. Alice copes the best she can by writing her music, losing herself in her love for her boyfriend, and distancing herself from her father and his new wife.
But when a deadly snowstorm traps Alice with her stepmother and newborn half sister, she'll face issues she's been avoiding for too long. As Alice looks to the heavens for guidance, she discovers something wonderful.
Perhaps she's not so alone after all....

Far From You var en sådan bok som jag lade mig ner och sträckläste i ett enda svep. För precis som med Chasing Brooklyn så var boken oerhört svår att lägga ifrån sig. Det är som om Lisa Schroeder har någon slags kraft över en, som gör att man måste läsa till sista sidan innan man kan få ro.

Detta är min andra bok av författaren, och även om jag inte gillade Far From You lika mycket som Chasing Brooklyn så var det ändå en riktigt bra bok. Författaren vet verkligen hur man ger ord liv och känsla, och jag kan inte annat än beundra henne för det. Vissa saker hon skriver är bara så träffsäkert så att man får tårar i ögonen och känner hur hjärtat värker.

Min favorit del av boken måste vara när Alice och Victoria var fast i bilen tillsammans. Jag kan egentligen inte säga så där jätte mycket utan att spoila boken för er, men det var hur som helst en riktigt fin stund, enligt mig. Det var roligt att se hur Alice utvecklades genom boken, och även kämpade för att komma över sorgen av sin döda mamma. 

Personligen kan jag tycka att boken kunde ha varit lite längre för att ge mer andrum åt karaktärsutveckling även hos de andra karaktärerna, och inte bara Alice. Jag hade gärna sett mer utan Blaze, Claire och Alice pappa. Boken lämnade mig inte riktigt tillfredsställd, utan jag kände att jag ville ha mer. Först trodde jag inte att det var slutet, utan jag bläddrade febrilt vidare efter mer, haha. 

Favorit citat:
“What I believe
is that life
is music and fabulous foliage,
but it's also cancer and wars.

That's just how it is.

Maybe God could do better.

But shit, so could we. ”
 

Rekommenderar till: Personer som gillar böcker skrivna i vers, och även kan uppskatta böcker som går snabbt att läsa. Men om det är din första Lisa Schroeder bok, så skulle jag rekommendera Chasing Brooklyn först och främst.

Betyg: 4/5

2 kommentarer: